De Duitse kraanfabrikant verwacht daar geruime tijd voor nodig te hebben en meldt dat de reparatie ‘in de loop van’ 2021 afgerond kan worden. Het familiebedrijf geeft geen schatting van de kosten, maar meldde begin mei dat de schade van de kraanramp in de tientallen miljoenen euro’s loopt.

De kraan bezweek op 2 mei tijdens een overbelastingstest aan boord van het installatieschip ‘Orion’ van Deme, doordat het kraanblok halverwege de proef afbrak. Daarop zwiepte de giek over de mast van de kraan, die vervolgens instortte. Of de Nederlandse leverancier van het blok, Ropeblock uit Oldenzaal, aansprakelijk is gesteld voor de schade, is onduidelijk.

Total loss

De restanten van het gevaarte liggen deels nog steeds in de haven van Rostock. Het eveneens Belgische hijsbedrijf Sarens heeft opdracht gekregen om alle onderdelen te bergen en begint daar nog deze maand mee. Vervolgens moet de ‘Orion’, die kort na de test opgeleverd had moeten worden, naar een andere ligplaats worden overgebracht. Daarna worden de geborgen componenten geïnspecteerd en indien mogelijk gerepareerd. De 145 meter lange giek is total loss en moet volledig opnieuw worden vervaardigd.

Met de introductie van de ‘Orion’ richt Deme zich op de installatie van de nieuwe generatie windturbines op zee van meer dan tien megawatt. Daarbij moet het honderden tonnen zware generatorhuis (nacelle) op hoogtes tot 170 meter worden geïnstalleerd. Met een hijsvermogen van 5000 ton op maximaal 175 meter hoogte zou het schip dit jaar al veruit de grootste in zijn soort geweest zijn.