De terminal operator uit Dubai heeft 55% van ‘het platform’ in handen, de Canadezen de rest. CDPQ staat voor Caisse de dépôt et placement du Québec, dat geld van ruim veertig Canadese pensioen- en spaarfondsen investeert. De samenwerking is bekendgemaakt door DP World.

Tien haventerminals

Volgens de laatste heeft het platform, waarvan geen naam wordt genoemd, sinds eind 2016 al in tien haventerminals geïnvesteerd. DP wil zich behalve op bestaande regio’s, zoals het Midden Oosten, richten op ‘nieuwe regio’s’ als Europa en Azië. De groep wil niet alleen in terminals investeren, maar ook in ‘een breder deel van de geïntegreerde maritieme toeleveringsketen’.

Daarmee lijkt de kans groot dat er nieuwe overnames van containerrederijen in aantocht zijn. De groep heeft de afgelopen twee jaar in hoog tempo een rederijtak opgebouwd, via de overname van onder meer het Deense Unifeeder, het Singaporese Feedertech en grote delen van de Indiase feedervervoerder Transworld. Ook werden de Koreaanse dienstverlener en Unico en het Britse P&O Ferries aan de portefeuille toegevoegd.

333 miljard

Hoofd Infrastuctuur Emmanuel Jaclot van CDPQ zegt in een verklaring te willen bijdragen aan ‘de creatie van ‘een toekomst met slimme handel en logistiek’. Volgens hem biedt de sector ‘zelfs tijdens een unieke uitdagende periode’ daarvoor meer dan genoeg kansen.

De groep beheert een investeringsportefeuille met een waarde van 333 miljard dollar, die de afgelopen tien jaar een gemiddeld rendement van 8,7% heeft opgeleverd.