Dat blijkt uit een rapport van de onderzoeksgroep, het Organised Crime and Corruption Reporting Network (occrn), die de schimmige transacties rond het noodlottige transport nauwgezet in kaart heeft gebracht. Manoli heeft herhaaldelijk ontkend dat hij toen eigenaar was van het schip en zegt dat hij de ‘Rhosus’ in mei 2012 heeft verkocht, maar heeft daarvan geen bewijs van laten zien.

Manoli is CEO en gedelegeerd bestuurder van de in 2002 opgerichte scheepsmanager Acheon Akti Navigation met het hoofdkantoor in Limassol en was eerder scheepsinspecteur. In 1995 was hij medeoprichter van Mansoc Shipping Services, een bedrijf dat veel voor scheepsregisters werkte, waaronder de beruchte Cambodjaanse vlag.

Postbusfirma

Volgens occrn was Manoli was eigenaar van het schip via een postbusfirma in Panama, dat zijn post in Bulgarije ontving. Hij registreerde het schip in Moldavië en liet het goedkeuren door een van zijn dochterbedrijven, Geoship, een van de weinige erkende bedrijven dat voor het Moldavische scheepsregister werkt. Die verklaarde het schip zeewaardig hoewel het kort daarop in een Spaanse haven wegens een reeks mankementen aan de ketting werd gelegd.

Het schip was gecharterd door de Russische, en eveneens op Cyprus woonachtige, zakenman Grechushkin. Hij had het via Teto Shipping op de Marshalleilanden gehuurd van het Panamese Briarwood Corporation, blijkt uit gegevens van de Moldavische maritieme autoriteit. Het journalistencollectief beschikt over een document dat volgens hen aantoont dat Briarwood van Manoli was.

Ammoniumnitraat

De partij ammoniumnitraat heeft nog jaren in de ‘Rhosus’ gezeten, die door de havenautoriteiten aan de ketting was gelegd. Grechushkin trok zijn handen van het schip af en liet de bemanning aan zijn lot over. Na enkele jaren hebben de havenautoriteiten de explosieve stof in een loods laten opslaan. De ‘Rhosus’ is uiteindelijk op zijn ligplaats gezonken. Zoals bekend heeft de explosie van het opgeslagen ammoniumnitraat bijna 200 mensen het leven gekost en duizenden gewonden veroorzaakt.

‘De eigendom van de ‘Rhosus’ en de bedrijven die opdracht gaven om de bijna 3000 ton ammoniumnitraat de halve wereld rond te slepen in een gammel schip, wordt verdoezeld door lagen van geheimhouding die journalisten en autoriteiten het zich op de werkelijkheid ontnemen. Zelfs de Libanese regering lijkt niet te weten wie de eigenaar van het schip was’, commentarieerde Der Spiegel.