Op de terminals waarin de groep een controlerend belang heeft, steeg de overslag dankzij uitbreidingen met ruim 2% tot net geen twintig miljoen teu. Worden de nieuwe aanwinsten niet meegerekend, dan is er ook hier een daling van ruim 5%. Volgens voorzitter en CEO sultan Ahmed Bin Sulayem steken die cijfers gunstig af bij de gemiddelde prestaties in de sector.

Staatsbedrijf

DP World is sinds kort volledig in handen van het staatsbedrijf Port and Free Zone World, aangezien die de bijna 20% van de aandelen die via de beurs werden verhandeld voor 2,7 miljard dollar heeft opgekocht. Bin Sulayem, die spreekt van ‘private ownership’, stelt dat de groep het moet hebben van een lange termijn-strategie, wat zich niet verhoudt ‘met het korte termijn denken van aandelenmarkten’.

Dankzij een aantal grote overnames vorig jaar, met name Topaz Marine and Energy en P&O Ferries, steeg de omzet van het concern in de eerste helft van het jaar met bijna 18% tot 4,1 miljard dollar. Niettemin daalde de nettowinst met bijna 60% tot 333 miljoen dollar. Prettige bijkomstigheid is dat de activiteiten in de Verenigde Arabische Emiraten, waarvan Dubai er een is, zijn vrijgesteld van belasting. Over de overige activiteiten moest 103 miljoen dollar belasting worden afgedragen.

Antwerp Gateway

DP World is in Europa onder meer het moederbedrijf van deepsea-terminal Antwerp Gateway met een overslagcapaciteit van bijna drie miljoen teu per jaar. Het bedrijf maakte vorige maand bekend dat de terminal voor ruim een kwart miljard euro wordt uitgebreid en geautomatiseerd.

In Rotterdam is DP World aandeelhouder in Rotterdam World Gateway op de Maasvlakte, dat al jaren plannen heeft om de terminal fors uit te breiden. Havenbedrijf Rotterdam heeft al aangekondigd daarvoor een nieuwe kade van 800 meter aan te zullen leggen, maar het bedrijf heeft nog geen definitieve investeringsbeslissing genomen.