De Duitsers spreken van een ‘dramatische wereldwijde daling van de economische activiteit als gevolg van de coronavirus-pandemie’, die de activiteiten fors onder druk heeft gezet. Het overslagvolume op de containerterminals daalde met 11,3% tot 3,3 miljoen teu, vooral doordat reders op grote schaal geplande afvaarten schrapten.

Opbrengst per container

De omzet van de terminaldivisie daalde bijna 10% tot 363 miljoen euro, maar het gemiddelde opbrengst per container kon met 2% worden opgekrikt. Dat kwam vooral doordat containers gemiddeld langer op de terminals bleven staan en dus meer stageld in het laatje brachten. Het bedrijfsresultaat daalde met bijna 50% tot 37 miljoen euro.

In het achterlandvervoer daalde het volume met ruim 8% tot 718.000 teu. Daarvan ging 568.000 teu via het spoor, 7% minder dan vorig jaar. De afdeling wegvervoer vervoerde 149.000 teu, 13% minder. De omzet daalde met 8,5% tot 223 miljoen euro.