Het idee is om de door Forth Ports beheerde haven van Tilbury en de door DP World beheerde London Gateway-terminal, die beide in de borough Thurrock (vergelijkbaar met een deelgemeente) aan de Thames-monding liggen, onder te brengen in een samenwerking. Die moet uitgroeien ‘tot een van de sterkste haven- en distributiecentra in het Verenigd Koninkrijk’.

Hart van havenindustrie

Topman Charles Hammond van Forth Ports noemt Thurrock ‘het hart van de havenindustrie in het zuidoosten en het ontwikkelingscentrum van de Thames-estuarium’. Hij verwacht dat de samenwerking als ‘vrijhaven’ de exportpositie van de regio sterk zal verbeteren. Die ziet hij uitgroeien tot ‘havenhoofdstad’ van het land.

Of er sprake is van wederzijdse financiële participaties is onduidelijk. De twee verwachten rond het eind van het jaar een aanbieding te kunnen doen. De details daarvan zullen de komende maanden worden uitgewerkt en komend najaar komt de Britse regering naar verwachting met een beleidsverklaring over het project.

DP World London Gateway is de jongste containerhaven van het VK, waarin de groep uit Dubai bijna twee miljard euro heeft geïnvesteerd. Forth Ports Group beheert in totaal acht havens in het VK, waarvan Tilbury veruit de grootste is. De belangrijkste andere havens zijn Grangemouth, Leith (Edinburgh), Dundee, Rosyth en Fife Ports, een samenwerking van vijf regionale Schotse havens.