Dat laat het Duitse havenbedrijf weten. In welke vorm de participatie vorm zal krijgen, is nog onduidelijk. Ook zijn geen percentages in het aandelenkapitaal genoemd. Grootaandeelhouder in Interporto is de havenautoriteit van Triëst.

Drie terminals

Interporto beschikt over drie terminals in Triëst die onder meer zijn voorzien van spooraansluitingen. In totaal gaat het daarbij om rond de 1 miljoen vierkante meter aan loodsoppervlakte. Via de participatie zegt Duisport vooral meer actief te willen worden in het Noord-Italiaanse achterland, dat wordt gezien als een ‘zinvolle investering in het internationale netwerk’ voor de Duitse binnenhaven. De Duitsers hebben al sinds drie jaar een strategische samenwerking met de havenautoriteiten van Triëst.

De Italiaanse haven wordt daarbij gezien als een belangrijke toegangspoort en logistiek knooppunt voor Midden-en Oost Europa. Ook is het gelegen aan de Nieuwe Zijderoute tussen China en Europa. Duisport is in 2017 een samenwerking gestart met de Port of Trieste, grootste zeehaven aan de Adriatische zee, 9e haven ter wereld met 62 miljoen ton overslag en grootste oliehaven van de Middellandse Zee. Het is met 10.000 treinen per jaar ook de grootste ‘spoorhaven’ van Italië met verbindingen naar zeven landen. Tussen Duisburg en Triest rijden wekelijks 33 treinen vice versa.