De twee partijen hebben een raamovereenkomst gesloten over onder meer de aanschaf van een Chinees terminal operating system. Anderzijds belooft CMPort zijn klanten te adviseren om van Thessaloniki gebruik te maken als toegangspoort tot de Europese markt. Het is de tweede containerhaven van Griekenland, maar ligt verder van de internationale vaarroutes dan het veel grotere Piraeus.

Draaischijf

Drie jaar geleden kocht een consortium onder leiding van Deutsche Invest Equity Partners een meerderheidsbelang van 67% in de haven. Die kondigde aan Thessaloniki vooral te willen ontwikkelen als draaischijf voor Zuidoost-Europa en het Zwarte Zeegebied. De andere partners in de groep zijn CMA CGM, Terminal Link and the Savvidis Group.

Directeur Bai Jingtao van CMPort ziet Thessaloniki niet alleen als toegangspoort voor Noord-Griekenland, maar ook als logistiek knooppunt in de verbinding tussen Europa en Azië. ‘Daarmee kan deze samenwerking betiteld worden als een nieuw succes van het Belt en Road-initiatief’, aldus de Chinese havenbaas.

In het kader van de herstructurering van de Griekse economie kreeg staatsbedrijf Cosco vijf jaar geleden het grootste deel van de haven van Piraeus in handen. Sindsdien is de containeroverslag er spectaculair gegroeid. Met 5,5 miljoen teu groeide Piraeus vorig jaar zelfs uit tot de grootste containerhaven in de Middellandse Zee en de nummer vier van Europa. In 2007 stond de Griekse haven nog op plek zeventien van die lijst.