Rotterdam staat onveranderd op de vijfde plaats. Meest opvallende verschuiving in die lijst is de teruggang van Hongkong, dat van de tweede naar de vierde plek zakte. Daardoor schoven zowel Londen als Shanghai een plek op naar respectievelijk de tweede en de derde plaats. Dubai en Hamburg bleven onveranderd op de zesde en zevende plaats staan. Antwerpen staat niet in de top 10. Het gaat bij deze index vooral om maritieme bedrijven in de betreffende havenstad.

Opmars

Ook opvallend is de opmars van Athene/Piraeus dat twee plaatsen klom naar de achtste positie. New York daarentegen verliest volgens de samenstellers geleidelijk aan belang als maritiem centrum en kwam op de negende plek terecht, waar het twee jaar geleden nog zevende was. Tokyo is op plek tien terug van weggeweest en verdrong Houston uit de top-10.

Baltic Exchange-directeur Mark Jackson zegt dat het onderzoeksrapport een pre-corona wereld weergeeft, maar toch een duidelijk beeld van de verhoudingen schetst. De top-10 centra onderscheiden zich volgens hem doordat ze een duidelijke visie op de toekomst hebben en blijven streven naar veelzijdigheid.

Flinke tik

De samenstellers verwachten dat de maritieme centra door de coronacrisis dit jaar een flinke tik moeten incasseren, maar ook dat er volgend jaar een stevig herstel volgt. Zo ramen ze dat de wereldwijde containeroverslag dit jaar met 8% terugvalt tot 737 miljoen teu, maar volgend jaar weer met 13% groeit tot 833 miljoen teu.

Het transport van olie, ruw en geraffineerd samen, daalt naar verwachting met bijna 9% tot 2,7 miljard ton. Het vervoer van droge bulk valt met bijna 2% terug tot 4,2 miljard ton. Het vervoer van graan laat als enige een plusje zien, van 0,3%. Ondanks het verwachte herstel in 2021 gaat er volgens de samenstellers mondiaal negen biljoen dollar aan toegevoegde waarde verloren als gevolg van de coronacrisis.