Daarmee lijkt de schade als gevolg van de coronacrisis mee te vallen. In het eerste kwartaal bedroeg de daling immers al bijna 7% en bij de bekendmaking daarvan kondigde de havenbeheerder aan zich schrap te zetten voor de klap die in het tweede kwartaal onvermijdelijk zou volgen.

Beste ooit

Als om het leed wat te verzachten, wijst NSP erop dat de eerste helft van 2019 het beste ooit was, wanneer de gecombineerde geschiedenis van Gent en Zeeland Seaports in aanmerking wordt genomen. Maar zonder corona had de havencombinatie de sterk stijgende lijn van de afgelopen jaren wellicht kunnen doortrekken.

Met uitzondering van de containers lieten alle sectoren dalende cijfers zien. De overslag van vloeibare bulk daalde met ruim 17%, droge bulk met iets meer dan 7%, ro/ro-lading met bijna 30% en breakbulk met 13%.

Containers

De overslag van containers ging er evenwel 5,4% op vooruit. Volgens NSP houdt die groei in het inmiddels aangebroken derde kwartaal aan, dankzij de door Vlissingen aangetrokken nieuwe lijndiensten. ‘Een blijvende opsteker’, aldus de havenbeheerder. Het aandeel containers binnen NSP is nog relatief klein, maar zit flink in de lift door het aantrekken van nieuwe lijndiensten door Kloosterboer.

De krimp van de overslag in het tweede kwartaal kwam uit op ruim 16%, van 18,7 miljoen ton tot 15,6 miljoen ton. In het kwartaalbericht zegt NSP dat de coronacrisis er nog steeds stevig in hakt, maar dat er naar het eind van het jaar wordt uitgekeken naar een licht herstel van de goederenoverslag via zeevaart en binnenvaart.