Die krijgt een capaciteit van 60.000 palletplaatsen en moet begin 2022 worden opgeleverd. Volgens Wilko Scholtens van Kloosterboer is hoogbouw van vrieshuizen uit oogpunt van energie-efficiency zeer gunstig. Het complex wordt volledig geautomatiseerd en wordt volgens Kloosterboer minstens 35% energiezuiniger dan conventionele vrieshuizen.

’Omdat warme lucht altijd naar boven gaat, blijft de kou beneden in stand, waardoor je per saldo minder energie nodig hebt om het geheel op een bepaalde temperatuur te houden’, legt hij uit. Dat principe ligt ook ten grondslag aan de vrieshuizen die de groep eerder onder meer op de Maasvlakte en in Lelystad bouwde voor de opslag en distributie van aardappelproducten.

Publiek vrieshuis

‘Launching customer’ van het nieuwe vrieshuis is het Nederlands/Amerikaanse Lamb Weston/Meijer, volgens Wikipedia ’s werelds een na grootste producent van diepgevroren aardappelproducten. Kloosterboer zegt door het bedrijf geselecteerd te zijn om de export via de Rotterdamse haven te laten afhandelen. Scholtens benadrukt overigens dat het een publiek vrieshuis wordt.

Lamb Weston/Meijer wil vanaf verschillende productielocaties in Nederland goederen op pallets bij onder andere Cool Port II gaan aanleveren. Daar gaan de pallets na tussentijdse opslag de containers in, die vervolgens per barge naar de containerterminals op de Maasvlakte voor overzeese export worden vervoerd.

Zelflossers

Cool Port II krijgt anderhalf keer meer capaciteit dan de in 2017 geopende eerste Cool Port, waar een jarenlange voorbereiding aan vooraf ging. Die grotere capaciteit is vooral te danken aan de hoogte van maar liefst veertig meter. Daarmee wordt het een van de hoogste vrieshuizen van Nederland, mogelijk zelfs van Europa.

De pallets met bevroren goederen worden automatisch in het vrieshuis opgeslagen via een stelsel van rollenbanen, draaitafels, sluizen en interne kranen. Alleen bij het beladen en lossen van de vrachtwagens komt nog menselijke arbeid kijken, al gaat ook dat vaak met zogenoemde zelflossers. Kloosterboer heeft overigens nog een optie op een aangrenzend terrein voor de ontwikkeling van een derde fase van Cool Port.

Vlissingen

De groep werkt daarnaast nog aan een gedeeltelijke automatisering van zijn terminal in Vlissingen. Die krijgt een geautomatiseerde stack voor het stallen van containers met een capaciteit van 1020 reefercontainers. Die gaat werken met zogenoemde automatische rubber tired gantry cranes, in plaats van op een vaste rails gemonteerde stapelkranen. Kloosterboer claimt hiermee de eerste ter wereld te zijn. Het project werd begin dit jaar aangekondigd en moet binnenkort operationeel zijn. De groep wist enkele jaren geleden de eerste containerdienst naar Vlissingen te halen en verwacht de containeroverslag nog fors op te kunnen voeren.