Tien jaar geleden is Debart begonnen als CFO bij APM Terminals Zeebrugge, wat nu CSP Zeebrugge heet na de overname door het Chinese Cosco Shipping Ports. Na vier jaar werkzaam te zijn geweest als CFO, is ze doorgegroeid tot managing director.

Carla Debart (tekst loopt door onder foto).

Carla Debart

Corona

Debart legt uit waarom ze gestopt is. ‘Mede door de coronacrisis ligt de focus bij bijna alle bedrijven, en dus ook bij CSP Zeebrugge, op de kosten. De organisatiestructuur maakt daar onderdeel van uit. CSP Zeebrugge bevindt zich in de situatie waarin een CEO én een managing director de leiding hebben, en dat voor een kleinere terminal. Kostentechnisch is het te zwaar om deze twee posities aan te houden.’

‘Daarom is de beslissing genomen om van die twee functies één functie te maken. Omdat de aandeelhouder Chinees is, zijn veel instructies, rapportages en vergaderingen in het Chinees. Daarom was het logisch om eerder voor David Liu te kiezen dan voor mij. Het was een rationele beslissing die niet onmiddellijk van mijn kant kwam. Maar er is mij wel een alternatief aangeboden. Dat alternatief zag ik niet zitten. Dus toen hebben we samen besloten om het dienstverband te beëindigen.’ Wat dat alternatief is, wil Debart liever niet zeggen.

Toekomst

‘Het is allemaal redelijk snel verlopen, dus ik heb nog niet onmiddellijk concreet zicht op iets nieuws’, aldus Debart. ‘Ik hoop in de haven werkzaam te blijven, want daar heb ik toch wel mijn hart verloren. Ik heb een groot netwerk, dus ik hoop dat dit wel mogelijk is. Maar ik ga eerst een pauze inlassen om even bij te komen en te genieten van mijn vrije tijd. Daarna ga ik eens goed nadenken over waar de tocht nu naar toe gaat.’

Liu neemt de functie over van Debart. ‘Maar een aantal verantwoordelijkheden wordt ook verder verdeeld onder de overige managers van het senior managementteam. Overigens wilde de Chinese aandeelhouder bij aanvang het lokale management behouden. Maar dat is nu, na een aantal jaren, dus niet haalbaar meer.’