Jan Lagasse, directeur van North Sea Port, zegt dat de unanieme meerderheid van stemmen van België, na Nederland, een belangrijke stap is om daadwerkelijk aan de slag te gaan met de spoorlijn. ‘Unanimiteit in het parlement komt niet vaak voor, dus het is zelfs wel een beetje een unicum. Nu alle neuzen dezelfde kant op staan, kunnen we echt aan de slag.’

Geen spoorontsluiting

De investering is met name bedoeld om het goederenverkeer per trein in de Gentse Kanaalzone te versterken, vertelt Lagasse. ‘Het goederenverkeer kan nu van Gent naar Zelzate op de bestaande lijn. Maar van Zelzate over de grens naar Terneuzen ligt nu nog geen spoor. Ook heeft het bedrijventerrein Axelse Vlakte geen spoorontsluiting. Dus wanneer de spoorlijn er is, wordt het bedrijventerrein veel beter bereikbaar.’

‘Op deze manier kunnen wij meer transport laten plaatsvinden per spoor, wat beter is voor het milieu. En hierdoor is het makkelijker voor bedrijven om zich in North Sea Port te vestigen. Ook voorkomt het files op de weg. Het is nog onduidelijk wanneer de spoorlijn in gebruik kan worden genomen.’

1967

Lagasse vertelt dat het plan van de spoorlijn Gent-Terneuzen al sinds 1967 op tafel ligt. ‘Sinds de fusie van North Sea Port, het Nederlandse Zeeland Seaports (Vlissingen en Terneuzen) en het Vlaams/Belgische Havenbedrijf Gent, zijn de ontwikkelingen omtrent deze spoorlijn versneld. Dat komt omdat de partijen aan beide kanten van de grens, waaronder de Stad Gent en de gemeente Terneuzen, belang hebben bij deze vooruitgang.’

‘Door de fusie is er een hechtere samenwerking ontstaan. Het plan voor de spoorlijn ging eerst millimeter voor millimeter vooruit, maar de afgelopen jaren meters en kilometers.’

Rail Ghent Terneuzen

Het project Rail Ghent Terneuzen, bestaande uit vijf partners, is een paar jaar geleden opgestart om een bijdrage te leveren aan het realiseren van deze spoorlijn. Deze partners zijn: North Sea Port, de Stad Gent, de gemeente Terneuzen en de provincies Oost-Vlaanderen en Zeeland.

Zij hebben onderzocht wat er nodig is om het spoor in het grensoverschrijdende havengebied tussen Gent en Terneuzen te verbeteren en de maatschappelijke en economische kansen te pakken. Nu het Belgische Federaal Parlement hierover unaniem heeft gestemd, is de realisatie van de spoorlijn Gent-Terneuzen weer een stap dichterbij.