De blank sailings, containerdiensten die vanwege de coronacrisis zijn gecanceld, zijn weliswaar nog aan de orde van de dag, maar afgelopen week hadden ze minder impact dan op het hoogtepunt van de crisis.

De professoren Theo Notteboom en Thanos Pallis, werkend in opdracht van de internationale havenorganisatie IAPH, zagen dat ongeveer 40% van de ondervraagde havens in Europa afgelopen week last had van een afname van meer dan 5% van het aantal aanlopen van containerschepen in vergelijking met de situatie vóór de crisis. Op het hoogtepunt van de crisis, begin mei, maakte nog bijna 70% van de Europese havens melding van een dergelijke terugval.

Ook met het aantal Europese aanlopen van andere vrachtschepen gaat het volgens de Barometer wat minder slecht dan een maand geleden. Die grafiek ziet er ongeveer hetzelfde uit als bij de containerschepen.

Roze bril

Je moet wel een roze bril opzetten om werkelijk met volle teugen van de IAPH-bevindingen te kunnen genieten. Een grafiek van havens die het aantal aanlopen van containerschepen zagen slinken met meer dan 25%, geeft helemaal nog niet zo’n zonnig aanzicht. Het percentage havens dat met zo’n forse terugval heeft te kampen, ligt al enkele weken rond de 10% en was begin mei juist lager: 5%.

Notteboom en Pallis stellen dat de Europese havens in elk geval in gunstiger vaarwater zijn beland dan de Amerikaanse. Doordat het coronavirus daar later toesloeg, zijn in Amerika volgens de twee professoren ‘nog geen duidelijke signalen dat de toestand aan het verbeteren is’.

Warehousing

De onderzoekers vroegen ook naar de impact van de coronacrisis op de warehousing, het achterlandvervoer en de havenarbeid, maar dat leverde geen bijzonder verontrustende resultaten op.

Een meerderheid van de ondervraagde bedrijven noemt de capaciteitsbenutting in de warehouses en distributiecentra ‘redelijk stabiel’, ziet geen grote vertragingen in het achterlandvervoer en stelt dat er een ‘normale aanwezigheid’ is van havenwerkers.