Met hybride wordt bedoeld dat de voertuigen over de zeventien kilometer lange CER onbemand gaan rijden, maar op de terminals door mensen bestuurd kunnen worden. Topman Castelein bevestigde eerder al tegenover NT dat voor deze constructie is gekozen.

De havenbeheerder zegt ervoor gekozen te hebben ‘omdat hybride autonoom vervoer bijdraagt aan zo efficiënt mogelijk onderling containertransport en omdat het de terminals keuzevrijheid biedt over de wijze van vervoer op hun eigen terminal’. Zoals eerder bekend werd, wil het Havenbedrijf spoorvervoerder PortShuttle, dat drie jaar geleden werd overgenomen, aanwijzen als operator van de CER. Die wordt daarmee verantwoordelijk voor de rittenplanning, administratie en facturering.

Inbesteden

HbR heeft voor het ‘inbesteden’ van de rol van operator aan PortShuttle gekozen omdat die al ervaring heeft met het uitwisselen van containers op de Maasvlakte en die de markt kent. Bovendien levert het tijdwinst op om niet aan te besteden. Dat vergroot de kans dat de containers vanaf eind volgend jaar al commercieel uitgewisseld kunnen worden.

De ‘uitvraag’ voor het materieel en het vervoer is inmiddels op Tenderned gezet. HbR wil in het eerste kwartaal van volgend jaar een, mogelijk voorlopige, keus maken uit de aanbiedingen. Dan moet ook het zeventien kilometer lange banenstelsel zelf klaar zijn. Na een testperiode moet de CER dan eind volgend jaar commercieel in gebruik worden genomen.

Tekst loopt door onder video.

In het totale project wordt zo’n 175 miljoen euro geïnvesteerd. Daarvan gaat tussen de zeventig en tachtig miljoen op aan het banenstelsel. Dat  wordt aangelegd door de ‘Combinatie CER’ van KWS Infra en Van Hattum en Blankevoort.

Het Havenbedrijf verwacht dat de CER, die eerder als de interne baan te boek stond, de doorvoer van containers veel efficiënter zal maken. Treinen, binnenschepen en feederschepen hoeven straks niet meer verschillende terminals op de Maasvlakte af om containers op te pikken, aangezien die via de CER naar een verzamelpunt kunnen worden gebracht. Ook zijn er weinig douaneformaliteiten nodig.

De havenbeheerder verwacht dat het project de Rotterdamse containeroverslag van bijna vijftien miljoen teu per jaar zal vergroten, en dat er jaarlijks circa een miljoen teu via de CER zal worden uitgewisseld. De vijf deepsea terminals (ECT Delta, ECT Euromax, APMT 1 en 2 en RWG) vormen de basis van het systeem. Daarnaast kunnen de Rijksinspectieterminal, distributiecentra en container depots zich aansluiten.

Meer lading

De havenbeheerder bestrijdt dat onbemand vervoer banen kost, zoals de vakbonden stellen. ‘De overslag- en werkgelegenheidscijfers van de afgelopen jaren vormen het onweerlegbare bewijs van het tegendeel. Autonoom vervoer leidt tot efficiëntere afhandeling. Dat betekent meer lading en dus ook meer werkgelegenheid’, aldus HbR.