HHLA is het grootste containeroverslagbedrijf in de haven van Hamburg, terwijl Eurogate een sterke positie heeft in de havens van Bremen. Tevens heeft het een terminal in Hamburg en eentje in een andere haven in dezelfde regio: Wilhemshaven.

De Hamburgse operator meldt dat het ‘verkennende gesprekken’ is aangegaan met de twee eigenaren van Eurogate, te weten BLG Logistics en Eurokai. Het doel van de gesprekken is om te bekijken welke mogelijkheden er zijn voor ‘een nauwere samenwerking in de containermarkt in de Duitse Bocht.’

De gesprekken bevinden zich ‘in een zeer vroeg stadium’, waarbij het resultaat nog volledig open is, benadrukt het Hamburgse bedrijf. Of een daadwerkelijke fusie ook onderdeel is van de gesprekken, is onduidelijk.

Maersk en MSC

Enkele onderdelen worden sowieso niet meegenomen in de gesprekken. Het gaat dan om de twee terminals die Eurogate in Bremen exploiteert samen met containerrederijen. Het betreft de MSC Gate-terminal en de North Sea Terminal Bremerhaven (NTB), die samen met Maersk wordt uitgebaat. De achterlandactiviteiten van HHLA blijven ook buiten de gesprekken. Tevens is de terminal in Wilhelmshaven vooralsnog geen onderwerp van gesprek.

In het recente verleden zijn vaker stemmen opgegaan voor een samenwerking tussen beide partijen, schrijft het Duitse vakblad DVZ. Zo zei HHLA-topvrouw Angela Titzrath in 2017 in Bremen dat ze openstond voor gesprekken over een samenwerking.

Ook de Hamburgse economiesenator Michael Westhagemann zei dit jaar dat wanneer beide terminal-operators fuseren, dit gunstige synergie-effecten zou hebben. Ook zou het fusiebedrijf sterker staan in onderhandelingen met de grote lijnvaartrederijen. In dergelijke onderhandelingen staan de grote rederijen en hun allianties vaak sterker dan de terminalpartijen.

Tekst loopt door onder foto.

Dalende volumes

Eurogate en HHLA hebben beide te kampen met de gevolgen van de corona-uitbraak. Mogelijk heeft dat de bereidheid vergroot om gesprekken aan te gaan. Zo gaf het Hamburgse bedrijf bij de bekendmaking van de cijfers over het eerste kwartaal een waarschuwing af.

‘2020 wordt een van de meest uitdagende jaren in ons bestaan’, aldus Titzrath. ‘We moeten ons aanpassen aan een situatie die we nog nooit hebben gehad in de geschiedenis van dit bedrijf en die we ook niet kunnen beïnvloeden.’ Desondanks blijft de topvrouw hoopvol en is ze ervan overtuigd dat HHLA een uitweg uit deze crisis zal vinden.

De terminal-uitbater kreeg in het eerste kwartaal te maken met een daling van de omzet van 3,4%. De winst voor belastingen (ebit) daalde zelfs met 38,6%. Voor het gehele jaar verwacht het management een significante daling van zowel omzet als winst.

Ook Eurogate heeft het vermoedelijk lastig in deze coronatijden. De terminals kregen vorig jaar al een omzetdaling voor de kiezen, meldde mede-eigenaar BLG Logistics in april. Tevens werd toen gezegd dat 2020 een lastig jaar zou worden.

Enkele belanghebbenden uit de Duitse logistieke sector zeggen tegen DVZ dat ze een samenwerking wel zien zitten. Daarbij wordt wel gewezen op het belang van het voorkomen van een monopoliepositie.