Dat staat in de aangescherpte adviesaanvraag van de directie van APMTR aan zijn ondernemingsraad, die momenteel met de werknemers wordt besproken. Het Hongkongse Hutchison had eerder al de garantie gegeven dat niemand van de bijna zeshonderd werknemers in de vier jaar na de overname zijn baan kwijtraakt.

Wie daarna toch nog als gevolg van de overgang naar Hutchison buiten de boot zou vallen, krijgt een ontslagvergoeding op basis van de afgeschafte kantonrechtersformule, maal factor twee. Die kan bij een langdurig dienstverband in de tonnen lopen en is, voor zo ver bekend, uniek voor Nederland. Daar komt nu dus de insolventie-garantie nog bij.

Woordvoerder Jan Driessen van APMTR bevestigt desgevraagd dat de werknemers van de terminal op de Maasvlakte dezer dagen worden voorgelicht over de nieuwe plannen van Hutchison. In plaats van de gebruikelijke kantine-bijeenkomsten worden er nu in verband met de coronacrisis enkele tientallen sessies met een beperkt aantal werknemers belegd.

Geautomatiseerde terminal

Hutchison heeft verder laten weten dat de dertig jaar oude terminal na de overname volledig wordt omgebouwd tot een geautomatiseerde ‘state-of-the-art’ terminal met een personeelsbestand van ongeveer 350 man.

Driessen bevestigt dat die afslanking grotendeels via natuurlijk verloop, van twintig tot veertig mensen per jaar, kan worden opgevangen. Daarnaast kunnen honderd werknemers gebruikmaken van een bestaande regeling om over te stappen naar het zusterbedrijf APM Maasvlakte II, dat de komende jaren wordt uitgebreid.

Kade mogelijk vervangen

Uit de adviesaanvraag blijkt verder dat de honderd hectare grote terminal aan de Europahaven op termijn een waterdiepte van 22 meter krijgt. Dat impliceert dat de huidige zestienhonderd meter lange en ruim dertig jaar oude overslagkade, goed voor een overslagcapaciteit van ruim drie miljoen teu per jaar, vervangen moet worden. Dat is een uiterst kostbare operatie.

Hutchison houdt vast aan de lijn om ‘geen commentaar’ te geven, zegt woordvoerder Rob Bagchus van Hutchison Ports ECT Rotterdam. APMTR grenst aan diens ongeveer drie keer zo grote ECT Delta-terminal en maakte daar tot eind jaren negentig deel van uit. In 1999 kwam de terminal in handen van Maersk, zusterbedrijf van het huidige APM Terminals.

Overname afronden

Partijen zijn al ruim een half jaar met elkaar in gesprek en willen de beoogde overname voor het eind van het jaar afronden. Daar is wel toestemming van de Autoriteit Consument en Markt voor nodig, omdat Hutchison met de overname meer dan 60% van de Rotterdamse containercapaciteit in handen krijgt.

De Hongkongse groep heeft ook nog een belang van 65% in de Euromax-terminal, die nog fors kan worden uitgebreid. De andere 35% is in handen van het eveneens Chinese Cosco.

Daarnaast telt de Maasvlakte nog twee terminals, APM Maasvlakte II en Rotterdam World Gateway. Ze zijn tegenover elkaar gevestigd aan de Prinses Amaliahaven en hebben beide vergevorderde plannen om hun terminals fors uit te breiden.