Volgens Havenbedrijf Rotterdam vloeit de gestegen inzet van conventionele koelschepen – met aan dek containers en in het ruim pallets – voort uit een tekort aan koelcontainers in Zuid-Afrika. Exporteurs zien zich daardoor gedwongen om een deel van de lading op de ‘ouderwetse’ manier te verschepen.

Reefer Alliance

Zo kwam de ‘Crown Garnet’ begin deze week 36 reefers en een kleine 2500 pallets Zuid-Afrikaans fruit afleveren. Het schip behoort tot de Reefer Alliance van Seatrade en Baltic Shipping, die een dienst onderhoudt tussen de steden Durban, Port Elisabeth en Kaapstad in Zuid-Afrika enerzijds en Rotterdam en St. Petersburg anderzijds.

Behalve deze conventionele dienst ontvangt RFW dagelijks containers met fruit van de Rotterdamse  deepsea containerterminals. Het bedrijf haalt de pallets met fruit op de kade uit de containers en slaat die vervolgens in koelcellen op.

Sea-invest

Rotterdam Fruit Wharf is in handen van de Belgische Sea-invest Group, die verder terminals heeft in Antwerpen, Zeebrugge en Hamburg. Ook beschikt de groep over eigen koelhuizen in Kaapstad en Durban. Het bedrijf bestaat dit jaar tien jaar.