Zo kreeg de Rotterdamse Kramer-groep van een van de grote deepsea-rederijen de vraag of de groep ruimte heeft voor zeker vijftienhonderd containers met onderdelen voor de Duitse auto-industrie. Die staan nu nog aan boord van schepen die naar Europa onderweg zijn en daar de komende vijf weken arriveren. Veel van die containers kunnen niet worden afgeleverd omdat de fabrieken gesloten zijn.

Uniport

In Rotterdam wordt gespeeld met het idee om de vijftig hectare grote leegstaande Uniport-terminal in de Waalhaven tijdelijk te gebruiken voor het stallen van ‘corona-containers’. Het bedrijf, in handen van Steinweg-Handelsveem, is formeel opgehouden te bestaan en beschikt niet meer over rollend materieel voor het transport van containers over de terminal.

Volgens een bron heeft Havenbedrijf Rotterdam een verzoek van de hand gewezen om de kosten voor het tijdelijk inhuren van materieel en mankracht voor zijn rekening te nemen. Een woordvoerder van de havenbeheerder bevestigt dit: ‘Dat is geen onwil, maar we beschouwen dit als een zaak van het private bedrijfsleven’.

Een andere partij die op zoek is naar extra ruimte voor volle containers is sportartikelenfabrikant Nike. Het concern zou zijn overvolle distributiecentra op slot hebben gedaan omdat het grootste deel van de winkels dicht is en de verkoop sterk is gedaald. Maar ook voor Nike is er een drijvende voorraad van een week of vijf onderweg naar Europa.

MSC

MSC heeft intussen wereldwijd een aantal regionale transitcentra als bufferhaven aangewezen, waar importeurs hun boxen kunnen stallen om hoge opslagkosten op de reguliere importterminals te vermijden. In Europa is dat de MSC Gate Terminal in Bremerhaven.

Ook in het Middellandse Zeegebied gebruikt de rederij daarvoor een van zijn eigen faciliteiten, Tekirdag Asyaport in Turkije. De andere transitcentra zijn Lomé (Togo, West-Afrika), King Abdullah Port in Saoedi-Arabië voor het Midden-Oosten en het Koreaanse Busan voor het intra-Aziatische verkeer.

Voorwaarden

De Zwitserse rederij spreekt van het ‘Suspension of Transit’-programma omdat de reguliere aanvoerketen wordt onderbroken in afwachting van betere tijden. Er geldt wel een behoorlijk aantal beperkende voorwaarden. Zo moet de suspension al bij de boeking worden aangevraagd en geldt die voor alle containers van een boeking. Ook reefercontainers, gevaarlijke lading en projectlading kunnen niet in de transitcentra worden gestald.

Voordeel van het systeem is volgens MSC dat de lading in elk geval dichter bij zijn bestemming is op het moment dat fabrieken en distributiecentra weer open gaan. Bovendien krijgen de fabrieken en opslagloodsen in de oorsprongslanden volgens de rederij zo meer ruimte om de productie te kunnen hervatten.