De Franse rederij kondigde de verkoop eind vorig jaar aan in het kader van een programma ter waarde van ongeveer ruim twee miljard dollar om de liquiditeit te verbeteren en de omvangrijke schuld terug te brengen. CMPort betaalt ongeveer 815 miljoen dollar. De rederij verkoopt de belangen gedeeltelijk aan zichzelf, want ze heeft een belang van 51% in Terminal Link. CMPort heeft de andere 49%.

De terminals waar het om gaat, zijn:

  • Odessa Terminal, Oekraïne
  • CMA CGM PSA Lion Terminal, Singapore
  • Kingston Freeport Terminal, Jamaica
  • Rotterdam World Gateway
  • Qingdao Qianwan United Advance Container Terminal, China
  • Vietnam International Container Terminal, Vietnam
  • Laem Chabang International Terminal, Thailand
  • Umm Qasr Terminal, Irak

De rederij is nog in onderhandeling met CM Port over de Indiase Mundra Terminal en Gemalink in Vietnam, die ook op de verkooplijst stonden. Partijen verwachten daar tegen het midden van het jaar uit te komen voor ruim 150 miljoen dollar, in afwachting van goedkeuring door lokale autoriteiten. Topman Rodolphe Saadé van de CMA CGM-groep zegt dat het afronden van de deal tijdens de coronacrisis de veerkracht van zijn bedrijf weerspiegelt.