Het havenbestuur fleurt dit cijfer op door het vrachtwagenverkeer van en naar de bedrijven in het havengebied erbij op te tellen. Dat is goed voor 2,3 miljoen ton. Luik blijft wel de absolute sterkhouder van de Waalse binnenvaart, want in Wallonië als geheel boerde de binnenvaart vorig jaar 5,8% achteruit.

Het multimodale platform Liège Trilogiport zette zijn opmars voort. Momenteel omvat het een containerterminal en twee operationele logistieke gebouwen, samen goed voor 67.000 kubieke meter magazijnruimte.

In de herfst van 2019 heeft Weerts Supply Chain de bouw gestart van een derde hal, goed voor 20.000 vierkante meter extra. Die moet tegen het einde van de herfst gebruiksklaar zijn. Weerts wil op langere termijn nog een hal optrekken, goed voor 68.000 vierkante meter.

Diversificatie

De traditionele Luikse cargo, zoals steenkool, metaal, landbouwproducten, hout en grondstoffen, kalfde verder af. De belangrijkste oorzaken daarvan zijn de productievermindering van staalconcern Tata en biobrandstoffenbedrijf Statte, de voortschrijdende sluiting van steenkoolcentrales in Nederland en Duitsland en de sluiting van de pelletcentrale Awirs in de eigen regio. In het transport van afval en secundaire grondstoffen boekte de haven wel vooruitgang. Een positieve noot is ook dat ze zich meer diversifieert.

Net als de meeste andere havens onderstreept Luik dat het in deze coronatijd volledig operationeel blijft. Ze verwacht dit jaar wel zwakkere cijfers doordat de bedrijvigheid, bijvoorbeeld in de bouw, minder is.