Door de overname worden de continuïteit van United Stevedores Amsterdam, het belangrijkste dochterbedrijf binnen de Ter Haak Groep, gegarandeerd. Dat zegt directeur-eigenaar Richard ter Haak.

Een andere belangrijke beweegreden voor de verkoop was zijn gevorderde leeftijd van 67 jaar. ‘Ik word dit jaar 68 en ben 45 jaar in de business. Het is zo wel mooi geweest.’

De overslagactiviteiten van de USA-terminal worden binnen de TMA Groep in een nieuwe BV ondergebracht met dezelfde handelsnaam. Deze ‘nieuwe’ USA-terminal zal los van de bestaande overslagactiviteiten van TMA op het oude ACT-terrein in de Amsterdamse haven actief blijven, zegt financieel-directeur Rens Rohde van TMA.

‘De twee terminals blijven op zichzelf staand met een eigen expertise en ervaring.’ Als belangrijk voordeel voor de TMA-groep noemt hij ‘de bundeling van volume en frequenties’.

Binnenvaart

De dagelijkse leiding van USA-terminal komt na de overname in handen van Rohde, die tevens directeur is van de werkmaatschappijen TMA Multimodal en HOV Harlingen. Richard ter Haak blijft voorlopig als commercieel adviseur betrokken bij het overslagbedrijf.

Zowel USA als de terminal van Ter Haak in IJmuiden, CSY, zullen verder worden toegevoegd aan het multimodale netwerk van de nieuwe eigenaar, melden beide partijen. Hetzelfde geldt voor de barge-activiteiten (BCA) van Ter Haak. Ook ‘daar kan de dienstverlening wordt gecontinueerd’, aldus de partijen.

Hierbij gaat het onder meer om binnenvaartdiensten met de deepsea-terminals in Rotterdam, de terminals in Hasselt (Overijssel) en Harlingen voor Noord-Nederland en barge-diensten tussen Amsterdam en Antwerpen.

Vierde generatie

Volgens Richard ter Haak betekent de overname van de overslagactiviteiten in de Amsterdamse haven niet dat zijn holding, Ter Haak Beheer, ophoudt te bestaan. De dochterbedrijven CSA (containerrepair) en de overslagbedrijven CSY in IJmuiden en CTB (Beverwijk) blijven onder die houdstermaatschappij voorlopig actief, zegt hij.

Op ‘korte termijn’ zullen de activiteiten van CSA wel worden overgedragen aan het bedrijf Cbox Containers van zijn zoon Michael ter Haak. ‘Daarmee blijft de vierde generatie van onze familie actief in de Amsterdamse haven’, onderstreept hij.

Cacao-import

De USA-terminal is vooral gespecialiseerd in overslag van containers, breakbulk en auto’s. Veel van de cacao-import in Amsterdam verloopt via de terminal. Ook wikkelt het overslagbedrijf de lijndiensten van Grimaldi tussen de Afrikaanse westkust en Amsterdam af.

TMA, dat deels in handen is van het Chinese Hutchison, is een grote logistieke speler in het Noordzeekanaalgebied met terminals in Velsen, Beverwijk, Harlingen en Amsterdam. Het heeft daarnaast 100.000 vierkante meter aan warehouses in Nederland en een eigen lijndienst op Zweden.