De Euromax-terminal zit al enige tijd in de hoek waar de klappen vallen. In het tweede kwartaal van vorig jaar doken de overslagcijfers in de min en sindsdien liepen de verliezen alleen maar verder op. In het derde kwartaal verloor de terminal 19,9% van het volume van een jaar eerder, in het vierde kwartaal was dat zelfs nog licht hoger, met een verlies van 21,4%.

Ook in het nieuwe jaar zijn de cijfers niet al te best. In januari verwerkte de terminal 207.500 teu. Dat was 19,8% minder dan in dezelfde periode vorig jaar. In februari was het nog wat slechter, met een daling van 25% naar 186.900 teu.

Verklaring

Vermoedelijk is het stilvallen van de economie in China door het coronavirus slechts een deel van de verklaring. De problemen in China sijpelen immers met vertraging door naar de rest van de wereld en het massaal schrappen van afvaarten begon pas in de loop van januari en februari, terwijl de problemen bij Euromax vorig jaar al begonnen. Vermoedelijk wordt in maart en april meer duidelijk over de gevolgen van het virus voor de containeroverslag in Rotterdam.

Cosco Shipping Ports geeft geen toelichting op de cijfers, terwijl ECT zelf het beleid heeft om niet in te gaan op ontwikkelingen in overslagcijfers.

Antwerpen en Zeebrugge

Antwerp Gateway deed het in dezelfde periode stukken beter; het verloor toen amper volume, met dalingen in januari en februari van respectievelijk 3,6 en 2,0%. Na twee maanden staat de teller in de Antwerpse terminal op ongeveer 337.000 teu. Dat is nog wel aanmerkelijk minder dan de 394.400 teu van Euromax.

De derde terminal van Cosco in de Benelux, de CSP Zeebrugge Terminal, deed het zelfs uitermate goed in de eerste twee maanden van 2020. Daar werden in de eerste twee maanden plussen genoteerd van respectievelijk 21 en zelfs 201%. Wel zijn hier de volumes aanmerkelijk lager dan in Rotterdam en Antwerpen. Na twee maanden staat de teller in Zeebrugge pas op 119.000 teu.

Corona slaat hard toe in China

Het overzicht van Cosco Shipping Ports toont ook de gegevens van de terminals die het bedrijf in eigen land heeft. Die laten zien dat het coronavirus daar al hard om zich heen heeft geslagen in de voorbije maanden.

Het bedrijf heeft zijn tientallen deepsea en inland terminals in China verdeeld in diverse regio’s. De grootste hiervan, qua volume, is de regio Pearl River Delta, waarin de terminals van Hongkong, Yantian en Guangzhou liggen.

In januari en februari kregen de drie terminals in dit gebied gezamenlijk een verlies te verwerken van respectievelijk 11,3 en 22,8%. Dit terwijl het verlies over heel 2019 in deze regio beperkt bleef tot 4,8%.

Shanghai en Ningbo

Een ander belangrijke regio is de Yangtze River Delta. Daar liggen onder meer de terminals in Shanghai, Lianyungang, Nanjing en Ningbo. Gezamenlijk doken deze terminals in januari 25,9% in de min. De maand erop was zelfs bijna de helft van het overslagvolume verdwenen (-43,4%). Over heel 2019 was de overslag slechts 1,2% minder dan in 2018.