Dit blijkt uit cijfers van het Centre for Eurasian Maritime and Inland Logistics (Cemil), dat de containeroverslag van de grootste vijftien havens in Europa op een rijtje heeft gezet.

Daaruit komt naar voren dat er afgelopen jaar in Piraeus in totaal 5,65 miljoen teu is overgeslagen. Dat was 15,1% meer dan het jaar ervoor en was maar liefst ruim driemaal zoveel als in 2007, het eerste jaar waarover Cemil gegevens heeft verzameld.

Tekst loopt door onder tabel.

In de top-15 staat, niet verrassend, nog steeds Rotterdam bovenaan, met een totale containeroverslag van 14,8 miljoen teu. Ook de nummers twee en drie, Antwerpen en Hamburg, zijn vaste waarden in de top-3. Wel is duidelijk dat Rotterdam beduidend minder hard groeit dan zijn twee belangrijkste concurrenten, die beide groeicijfers van meer dan 6% noteerden, terwijl Rotterdam het moest doen met een groei van 2,1%.

De vierde plaats wordt dus ingenomen door Piraeus. Volgens sommigen is de Griekse haven een bedreiging voor de Noordwest-Europese havens. Anderen hebben daar juist grote twijfels over. Hoe het ook zij, de groeicijfers in de Zuidoost-Europese haven zijn indrukwekkend.

Chinese investeringen

De toename is vooral ingegeven door Chinese investeringen. Het beheer van de haven in Piraeus is sinds een aantal jaren in handen van het Chinese staatsconcern Cosco. De machthebbers in Peking hebben al aangegeven van Piraeus de grootste haven van Europa te willen maken. Onderdeel hiervan is de aanleg van een nieuwe containerterminal, waarmee de capaciteit met 2,8 miljoen teu moet worden opgetrokken naar in totaal bijna tien miljoen teu.

Piraeus is vorig jaar Valencia en Bremerhaven voorbij gestreefd. Vooral de Duitse haven kreeg een bittere pil te slikken, met een daling van meer dan 10%. Belangrijkste oorzaak was een beslissing van THE Alliance, waartoe Hapag-Lloyd, ONE en Yang Ming behoren, om een aantal diensten te verplaatsen van Bremen naar Hamburg.

Groeiers

Naast de Griekse haven zijn enkele andere havens ook aan een opmars bezig. Zo wist het Poolse Gdansk voor het eerst de top-15 binnen te sluipen, door een groei van 6,4% vorig jaar. De twee jaren daarvoor werd telkens een groei van meer dan 20% gerealiseerd.

Tanger Med

Een andere harde groeier ligt weliswaar niet in Europa, maar heeft hier wel invloed op. Het gaat dan om Tanger Med in Marokko. Deze Afrikaanse haven wedijvert vooral met andere steden rondom de Straat van Gibraltar, zoals Valencia, Algeciras en het Portugese Sines, maar ook de Italiaanse havens.

Deze havens mikken allemaal deels op transhipmentlading, waarin ook Tanger Med steeds groter wordt. Laatstgenoemde lijkt de concurrentie met zijn Zuid-Europese tegenhangers prima aan te kunnen. De totale overslag in de Marokkaanse haven steeg vorig jaar 38% en kwam uit op 4,8 miljoen teu. Daarmee is het net zo groot als Bremerhaven.

2007

Het Cemil vergeleek de overslagcijfers van 2019 niet alleen met het jaar ervoor, maar ook met de cijfers uit het pre-crisisjaar 2007. Vrijwel alle havens boekten forse groei in de tussenliggende twaalf jaren. Uitzonderingen waren onder andere de twee Duitse havens. Vooral Hamburg moest het in het afgelopen jaar nog altijd doen met fors minder volume dan destijds (-6,4%). Voor het Italiaanse Gioia Tauro zijn de cijfers helemaal pijnlijk: 26,8% minder dan in 2007.