De groeicijfers zijn vergelijkbaar met die van Antwerpen. Die zag de totale hoeveelheid lading vorig jaar met 1,3% groeien tot 238 miljoen ton en het aantal containers met bijna 7% tot 11,9 miljoen teu. Rotterdam blijft daarbij achter met een nipte groei in de totale overslag tot 469,4 miljoen ton en ruim 2% stijging van het aantal containers tot 14,8 miljoen teu.

Coronacrisis

Te verwachten valt dat Hamburg hard geraakt zal worden door de gevolgen van de coronacrisis, aangezien China veruit de belangrijkste bestemming is voor de containervaart vanuit Hamburg. De Duitse haven zegt ‘met afstand’ de grootste Europese draaischijf voor Chinese lading te zijn.

Van het totale aantal containers had vorig jaar 2,6 miljoen teu China als herkomst of bestemming, bijna 28%. Ter vergelijking: de Verenigde Staten, dankzij de komst van nieuwe trans-Atlantische diensten vorig jaar sterk gegroeid, staat met bijna 600.000 teu op de tweede plek, gevolgd door Singapore en Rusland met beide een kleine 400.000 teu.

Allianties

Inmiddels is duidelijk dat de containerallianties het aantal afvaarten tussen China en Noordwest-Europa de afgelopen vier weken bijna hebben gehalveerd en dat er voor de komende periode nog veel meer annuleringen in het vat zitten.

Promotie-organisatie Hafen Hamburg Marketing (HHM) zegt echter op zijn vroegst aan het eind van het eerste kwartaal een beeld te kunnen geven van de impact van de Chinese crisis op de Hamburgse cijfers.

Achterland

Van het totale containervolume van vorig jaar werd 3,4 miljoen teu, een kleine 35%, per zeeschip doorgevoerd. De resterende 5,8 miljoen teu gaat per trein, binnenschip en vrachtwagen van en naar het achterland.

De aan- en afvoer per spoor van en naar het achterland, die al enkele jaren fiks in de lift zit, is vorig jaar met 10,4% toegenomen tot 2,7 miljoen teu. In totaal werd er met 62.000 treinen ruim 48 miljoen ton lading aan- en afgevoerd. Dat laatste cijfer vertegenwoordigt een groei van 3%.

Toch is de vrachtwagen in het achterlandvervoer van containers nog steeds de grootste modaliteit met een aandeel van 51,3%, tegen 46,3% voor het spoor. De aan- en afvoer via de binnenvaart groeide weliswaar met ruim 9%, maar komt met een bescheiden totaalcijfer van 140.000 teu niet verder dan 2,4% van de totale koek.

Voor alle lading samen is de trein met 49,4% wel de grootste. 41,4% wordt over de weg vervoerd, 9,2% over water.

Verdieping Elbe

Het aantal containerschepen van meer dan 18.000 teu dat vorig jaar de haven van Hamburg aandeed, nam toe van 150 tot 165. HHM gaat ervan uit dat het aantal megacarriers de komende jaren verder groeit als gevolg van de verbreding en de verdieping van de vaargeul in de Elbe.

Die operatie wordt in de loop van dit jaar afgerond. Voor mei staat de komst van de eerste megacarrier van 24.000 teu op het programma, de ‘HMM Algeciras’. Het aantal schepen van 10.000 tot 18.000 teu bleef met 519 overigens vrijwel gelijk.