Dit zegt APM Terminals in een door directeur Rob Sponselee en voorzitter van de ondernemingsraad Barry de Bel, beiden van APMTR, ondertekende verklaring. Die werd gisteren opgesteld na overleg naar aanleiding van langzaamaan-acties bij de containerterminal op de Maasvlakte. Die zijn volgens woordvoerder Jan Driessen van moederbedrijf APM Terminals beëindigd.

Uit de verklaring blijkt verder dat de behandeling van de adviesaanvraag van de directie aan de ondernemingsraad wordt opgeschort totdat Hutchison de gevraagde informatie heeft overhandigd. Die moet betrekking hebben op de periode voor en na 2025. Onzekerheid over de periode na 2025 was zondag voor de werknemers aanleiding om in actie te komen.

Alternatieve scenario’s

Volgens Driessen ligt de bal nu bij Hutchison. Hij noemt het ‘terecht’ dat de ondernemingsraad meer zekerheid vraagt. Hij zegt dat de raad een lijst heeft met meer dan veertig vragen. Als de overname afketst, kan APMTR volgens hem terugvallen op alternatieve scenario’s, waar al zo’n twee jaar aan is gewerkt.

De twee belangrijkste zijn ‘Extend Automated’ en ‘MV II fase B’. De eerste komt in feite neer op een volledige vernieuwing en automatisering van de ruim dertig jaar oude terminal. De andere behelst de verhuizing van het overslagvolume, en een deel van het personeel, naar de nog aan te leggen tweede fase van de geautomatiseerde zusterterminal aan de Amaliahaven op de Maasvlakte.

‘Boven-cao’-werknemers

Hutchison Port Holdings gaf bij het sluiten van de principe-overeenkomst om APMTR te kopen eind vorig jaar de garantie dat er de eerste vier jaar na de overname geen gedwongen ontslagen vallen. Daarnaast garandeert Maersk vijf jaar lang een overslagvolume van minstens 700.000 containers per jaar.

Anderzijds heeft Hutchison laten weten de groep van circa 25 ‘boven-cao’-werknemers niet over te willen nemen. Die groep omvat het voltallige management en onder meer IT-specialisten.