Dat zegt woordvoerder Jan Driessen van APM Terminals (APMT). Hij waarschuwt dat de actievoerders dreigen het kind met het badwater weg te gooien, omdat opdrachtgever Maersk zou kunnen uitwijken.

APMT wil de terminal aan Hutchison verkopen en bereikte daarover eind vorig jaar een akkoord. Onderdeel daarvan is een volumegarantie van 700.000 moves van Maersk voor de komende vijf jaar.

Kruk-bijeenkomst

De vlam sloeg zondag in de pan na wat Driessen omschrijft als een ‘kruk-bijeenkomst’, waarin de directie de werknemers bijpraat over het verloop van de besprekingen. Een deel van de mensen eiste daarbij duidelijkheid over de situatie na 2025.

Driessen noemt die houding ‘onacceptabel en contraproductief’, omdat die het overlegproces in de wielen dreigt te rijden. Hij wijst erop dat Hutchison in de onderhandelingen vorig jaar vergaande toezeggingen heeft gedaan.

In elk geval de eerste vier jaar na de overname vallen er geen gedwongen ontslagen. Wie daarna alsnog zijn baan kwijtraakt, heeft recht op een ontslagvergoeding op basis van de oude kantonrechtersformule, maal twee.

Riante regeling

Driessen: ‘Ik ken geen andere sector in Nederland met zo’n riante regeling. Ook niet bij de overheid of in de financiële wereld.’ Volgens hem zijn de havenwerkers ‘te vroeg’ met hun acties omdat het overleg van de ondernemingsraad volop aan de gang is. Daarna volgt nog een traject met de bonden en moet de kartelwaakhond Autoriteit Consument en Markt (ACM) er zich nog over uitspreken.

De APMTR-terminal van honderd hectare heeft ongeveer 550 mensen in dienst en werkt vrijwel uitsluitend voor zusterbedrijf Maersk en diens 2M-alliantiepartner MSC.