Dat zei president-directeur Allard Castelein donderdag bij de presentatie van de overslagcijfers en de financiële resultaten van de havenbeheerder. Hij gaat ervan uit dat de Rotterdamse haven geraakt zal worden door de gevolgen van de virusuitbraak in Wuhan, maar waagde zich niet aan een inschatting van de omvang daarvan. ‘We zullen geen lege schappen hebben. Als er tekorten dreigen te ontstaan, zullen andere leveranciers daarop inspringen’, aldus de Rotterdamse haven-topman.

Hij toonde zich tevreden over de overslagcijfers van het afgelopen jaar. Die laten een nipt record zien van 469,4 miljoen ton, 400.000 ton meer dan het vorige record van 2018. ‘We hebben acht wedstrijden gewonnen, drie maal gelijk gespeeld en drie maal verloren’, vatte hij de overslag-prestaties samen.

Opgedroogd

Winst werd behaald in de overslag van biomassa (+63%), overig droog massagoed (+5%), ruwe olie (+4%), LNG (+37%), overig vloeibaar massagoed (+11%), deepsea-containers (+3%), feedercontainers (+10%) en overig stukgoed. Gelijk gespeeld werd er met agribulk -0,4%), erts en schroot (-0,2%) en ro/ro-lading (+0,8%). Verlies werd er geleden in de kolenoverslag(-15%) en bij de olieproducten.

In absolute cijfers weegt het verlies in de laatste twee sectoren zwaar door. De kolenoverslag daalde met bijna vier miljoen ton tot 22,5 miljoen ton, die van olieproducten met 9,5 miljoen ton tot 68,2 miljoen ton. Die laatste daling is volgens de havenbaas structureel omdat het vooral gaat om hoogzwavelige bunkerolie voor de zeevaart, die sinds begin dit jaar in principe niet meer gebruikt kan worden. Castelein: ‘De overslag van hoogzwavelige bunkerolie is opgedroogd en komt ook niet meer terug’.

Niet jagen op olie

Hij herhaalde dat de tijden voorbij zijn dat de Rotterdamse haven kostte wat het kost moet inzetten op steeds meer overgeslagen tonnen. Hij noemde het voorbeeld van een groot olieverwerkend bedrijf, dat op zoek is naar een vestigingslocatie, maar niet bijdraagt aan de energietransitie. ‘Daar gaan wij niet op jagen’, aldus Castelein.

Rotterdam zet wel sterk in op groei van de containeroverslag met de ontwikkeling van de Amaliahaven op de Maasvlakte. Het Havenbedrijf heeft al offertes gevraagd voor de bouw van 2,4 kilometer deepsea-kade en driehonderd meter binnenvaartkade ten behoeve van de containerterminals RWG en APMT2. Die hebben echter nog geen overeenkomst met het Havenbedrijf gesloten voor de huur van die nieuwe capaciteit.

Onderhandelingen

De havenbeheerder heeft besloten om de nieuwe infrastructuur hoe dan ook te ontwikkelen omdat het een project van lange adem is. ‘Je bent zomaar drie of vier jaar verder voor we die uitbreiding in gebruik kunnen nemen. Door te voorinvesteren geven wij die bedrijven de gelegenheid om hun plannen verder uit te werken’, legde Castelein uit.

Hij is ervan overtuigd dat de onderhandelingen met containerstuwadoors RWG en APMT2 over de nieuwe capaciteit succesvol worden afgerond: ‘Anders hadden we dit niet gedaan’. De kans dat zich een derde speler aan een van de twee kades langs de Amaliahaven vestigt, is volgens hem nihil. ‘Alles is denkbaar, maar daar gaan we niet van uit. De specificaties van de nieuwe infrastructuur worden volledig op die van de bestaande terminals afgestemd.’

Het project, waarvan de totale waarde in de honderden miljoenen loopt, wordt volgens hem niet geraakt door de problemen rond stikstof en pfas. Een ander zeer groot project van de havenbeheerder wordt dat wel: Porthos. Dat omvat de aanleg van een netwerk in en buiten de haven voor het transport van afgevangen CO2 naar een uitgewerkt gasveld in de Noordzeebodem.

Wrang en frustrerend

Hij noemde het ‘wrang en frustrerend’ dat uitgerekend dit klimaatproject het slachtoffer dreigt te worden van de stikstof-discussie. Het gaat specifiek om de bouw van een compressiestation, waarvan de stikstofuitstoot gecompenseerd moet worden.

Volgens de haventopman is die vergelijkbaar met die van een boerderij, maar maken de huidige regels het bijna ondoenlijk om toestemming voor compensatie te krijgen. Met de aanleg van het Porthos-netwerk is een investering van naar schatting een half miljard euro gemoeid.

Lees de andere verhalen over de jaarcijfers van Port of Rotterdam: