Die zegt in het jaarbericht dat de containeroverslag in de tweede jaar jaarhelft ‘vrijwel niet’ is gegroeid, maar in feite is die in aantallen met een kleine 2% gedaald. In de tweede jaarhelft werd 7,3 miljoen teu behandeld, tegen 7,4 miljoen teu in de laatste zes maanden van 2018. In gewicht nam de containerafhandeling nog wel fractioneel toe, met een kleine 300.000 ton tot 75,7 miljoen ton.

President-directeur Allard Castelein zegt in het persbericht van het Havenbedrijf dat het succes van een moderne haven ‘niet louter aan de hoeveelheid tonnen overslag wordt afgemeten’. Volgens hem is de vraag ‘naar enkel meer overslagcapaciteit veranderd in de vraag naar een betere, snellere en bovenal slimmere haven’.

Terrein verloren

Maar feit is dat Rotterdam in de zeer competitieve containermarkt in de tweede helft van vorig jaar behoorlijk terrein heeft verloren ten opzichte van zijn belangrijkste concurrent, Antwerpen. De Scheldehaven is in de laatste twee kwartalen van het jaar in aantallen met niet minder dan 8,5% gegroeid, van 5,5 naar zes miljoen teu. In overgeslagen gewicht was de groei iets minder, maar nog steeds aanzienlijk: van 64,6 tot 69,5 miljoen ton, een plus van 7,6%.

Die cijfers laten zien dat de Vlaamse haven Rotterdam, traditioneel veruit de grootste containerhaven van Europa, inmiddels op de hielen zit. In de tweede jaarhelft bedroeg het verschil in twintigvoets eenheden, teu’s dus, nog 1,3 miljoen stuks, in ladinggewicht nog een ruime zes miljoen ton. Als beide havens zich in hetzelfde tempo blijven ontwikkelen, wat overigens niet aannemelijk is, heeft Antwerpen Rotterdam in twee jaar ingehaald als grootste containerhaven van Europa.

Oorzaken

Rotterdam wijst in het jaarbericht vooral naar macro-economische factoren als oorzaak van de stagnatie in de containersector. Dat betreft vooral de afnemende economische Europese groei in de Europese Unie, onder meer omdat de industriële productie in Duitsland krimpt. Ook wijst de havenbeheerder erop dat de containerlijnen in de laatste twee maanden van het jaar afvaarten hebben geschrapt van de diensten tussen Europa en Azië in reactie op aan verminderde vraag.

De havenbeheerder doet in het jaarbericht geen uitspraken over het nieuwe jaar. Te verwachten valt echter dat het containervervoer tussen Azië en Europa de komende weken gedrukt zal worden door de Chinese coranacrisis. De meeste schepen die nu onderweg zijn, werden al beladen voordat de impact in zijn volle omvang duidelijk was.

Aangezien China de jaarlijkse productiestop rond Chinees Nieuwjaar onder druk van het coronavirus met een week verlengd heeft, en veel fabrieken nog steeds grotendeels stil liggen, is het onvermijdelijk dat de containeroverslag van Chinese lading in Europese havens de komende weken een forse dip zal laten zien.

Lees de andere verhalen over de jaarcijfers van Port of Rotterdam: