Volgens de Nederlandse reeferspecialist Seatrade gaat het om 100.000 koelcontainers met verswaren zoals groente en fruit, die vastzitten in verschillende Chinese zeehavens en het achterland. Doordat verschillende provincies en steden hermetisch zijn afgesloten is het natransport naar het Chinese achterland nagenoeg onmogelijk geworden.

De gestrande reefers hebben ook grote logistieke gevolgen voor de fruitexport van landen als Chili. Daar dreigt een groot tekort aan koelcontainers, aldus directeur Yntze Buitenwerf van Seatrade op de vakbeurs. Hij verwacht dat het zeker twee maanden duurt voordat de marktsituatie zich heeft genormaliseerd.

Maersk Line

Volgens reefer-directeur Bruce Marshall van Maersk Line zitten er nu 3500 volle reefercontainers van de Deense rederij vast in Chinese havens. Nog eens hetzelfde aantal is in transito op weg naar China. Hij zegt dat de bevoorrading van verswaren door de maatregelen van de Chinese autoriteiten sterk wordt geremd en voor aanvullende kosten zorgt.

Op de vakbeurs werd ook duidelijk dat de Chileense fruitexporteurs rond de 3000 containers met kersen voor de Chinese markt hoogstwaarschijnlijk moeten afschrijven, omdat het fruit niet meer op tijd bij de consumenten kan worden afgeleverd.