Dat voorspelt Barry de Bel, voorzitter van de ondernemingsraad van APMTR. Hij is zeer kritisch over een aantal voorwaarden, dat is vervat in het zogenoemde ‘non binding term sheet’ over de aandelenoverdracht aan de groep uit Hongkong. Die maakt deel van de adviesaanvraag, die de raad over de voorgenomen verkoop heeft ontvangen.

Daaruit blijkt dat Hutchison geen personeel wil overnemen, dat ‘boven de cao’ zit. Het gaat daarbij om ongeveer 25 werknemers, onder wie het voltallige management en onder meer IT- en technisch specialisten. Volgens De Bel lijdt die aankondiging tot veel onrust. ‘Het lijkt erop dat ze ons willen onthoofden’, zegt hij. Het bedrijf heeft ongeveer zeshonderd mensen in dienst.

Volumegarantie

Ander punt van zorg is de volumegarantie die Maersk Line, zusterbedrijf en veruit de grootste klant van APMTR, zou hebben gegeven over het aanlopen van de terminal. Het gaat daarbij om 700.000 moves per jaar voor de komende vijf jaar. Maar volgens De Bel is inmiddels duidelijk dat die garantie niet exclusief geldt voor APMTR, maar voor het hele Delta-schiereiland op de Maasvlakte.

Het grootste deel daarvan is in gebruik bij Hutchison-dochter ECT en de APMTR-terminal ligt er in feite in ingebed. Maar volgens de OR-voorzitter heeft Hutchison duidelijk gemaakt dat ECT de terminal niet gaat overnemen. Onduidelijk is volgens hem welke partij dan wel precies als overnemer gaat fungeren: ‘Ik denk een entiteit van Hutchison uit Hongkong’.

Met de volumegarantie leek in eerste instantie te zijn voldaan aan een belangrijke voorwaarde die de OR stelde aan verkoop van de terminal. Die werd een week voor Kerst door APM Terminals aangekondigd na maandenlange onderhandelingen met Hutchison. APMT zei toen dat het overslagbedrijf onder de vleugels van Hutchison Ports kon uitgroeien ‘tot een leidende, moderne en toekomstbestendige terminal’.

Genoeg werk

Maar De Bel vraagt zich af er na de verkoop wel genoeg werk overblijft, als een deel van het Maersk-volume niet bij APMTR, maar elders op de Delta Terminal terecht komt. Hij wijst erop dat de terminal er de afgelopen jaren niet of nauwelijks in geslaagd is om andere klanten binnen te halen.

De APMTR-directie heeft de ondernemingsraad gevraagd ‘voor de zomer’ advies uit te brengen, maar gezien alle pijnpunten vraagt de OR-voorzitter zich af of dat wel haalbaar is. In een eerste stap heeft de raad binnenkort een ontmoeting met een delegatie van Hutchison om meer informatie op tafel te krijgen.

Moderniseren

De terminal is al dertig jaar oud en moet dringend gemoderniseerd worden. Zo moeten alle ongeveer vijftig straddle carriers, die de containers tussen de kade en de opslagterreinen (stack) vervoeren, worden vervangen, een investering van vele tientallen miljoenen.

De directie heeft inmiddels groen licht voor de aanschaf van een eerste serie van zestien exemplaren. Dat worden onbemande straddle carriers, wat betekent dat op termijn ook de functie van straddle carrier chauffeur vervalt.

‘Terechte vragen’

Woordvoerder Jan Driessen van APM Terminals stelt dat de ondernemingsraad ‘terechte vragen’ stelt. Volgens hem geldt de volumegarantie van 700.000 moves weliswaar voor de APMTR-terminal, maar kunnen daar per jaar verschillen in zitten. Ook kan een deel van de shortsea-moves in sommige gevallen op de Delta-terminal worden afgehandeld.

Hij bevestigt verder dat HPH de ‘boven-cao’ groep van 25 mensen in principe niet wil overnemen. ‘Wij hebben gezegd dat we dat buitengewoon onverstandig vinden. Het gaat hier om een groep specialisten, in wie veel geld is geïnvesteerd en die van cruciaal belang is voor het functioneren van de terminal. HPH heeft daarop laten weten de zaak nog een keer te willen bekijken’, aldus Driessen.

In juni of juli overdragen

Volgens hem is APMT er van meet af aan vanuit gegaan dat de terminal op zijn vroegst in juni of juli kan worden overgedragen ’al is het alleen maar omdat de Autoriteit Consument en Markt nog een onderzoek instelt. Ook zo’n adviesprocedure van de ondernemingsraad kost nu eenmaal tijd’.