De schade is groot. De kranen van naar schatting 3,5 miljoen euro per stuk liggen op de bodem van het zogenoemde Hafenbecken B. Ook het schip zelf is beschadigd geraakt en kan voorlopig niet vertrekken.

Volgens een havenwerker, die door Duitse media is geciteerd, was de beladingsoperatie van de twee ruim vierhonderd ton per stuk wegende kranen eigenlijk al afgerond toen het ongeluk gebeurde. Een van de scheepskranen heeft bij het terugdraaien naar de beginpositie waarschijnlijk een van de twee Liebherr-kranen (type LHM 550) geraakt, waardoor die overboord viel.

Aangezien het schip daarbij ging slingeren, is ook de tweede kraan overboord gegaan, melden Duitse media. Een woordvoerder van de rederij, Jumbo Shipping in Schiedam, zegt dat de weergave in de Duitse media ‘waarschijnlijk niet helemaal klopt’, maar bevestigt wel dat eerst de achterste en vervolgens de voorste Liebherr-kraan overboord is gegaan.

Onderwateropnamen

Hij bevestigt dat het schip in afwachting van het onderzoek naar de toedracht van het incident voorlopig niet weg kan. Hoe lang dat gaat duren, is onduidelijk. ‘Zo lang als nodig is. Wij verlenen elke noodzakelijke medewerking’, zegt de woordvoerder. Hij bevestigt ook dat het om kranen van het type LHM 550 met een gewicht van zeker vierhonderd ton gaat.

De havendienst van Rostock heeft al onderwateropnamen laten maken om de positie van de kranen precies in beeld te brengen. Havenchef Gernot Tesch heeft laten weten dat ‘alle noodzakelijke maatregelen worden genomen om tot een gedetailleerd bergingsplan te komen’.

Er zou ongeveer honderd liter scheepsbrandstof in het water terecht gekomen zijn. Duikers zouden hebben weten te voorkomen dat er zo’n drieduizend liter diesel en grote hoeveelheden hydraulische vloeistoffen uit de kranen in het water terecht zijn gekomen.

Liebherr

Liebherr is een van de grootste kranenfabrikanten ter wereld en beschikt onder de naam Liebherr-MCCtec Rostock GmbH over een enorm productiecomplex van 45 hectare met eigen havenfaciliteiten in de Duitse zeehaven. Vorig jaar zouden er maar liefst 83 LHM 550-kranen naar veertig landen op transport zijn gesteld. Ze worden zowel voor containeroverslag als voor bulkoverslag ingezet.

De 110 meter lange ‘Jumbo Vision’ is uitgerust met twee zwareladingkranen, die gezamenlijk achthonderd ton kunnen hijsen. Het schip vaart onder de Nederlandse vlag en is in 2000 in Turkije gebouwd.