De behandeling van de containers wordt uitgevoerd met vier zogenoemde automatische rubber tired gantry kranen (rtg’s). Ze draaien volledig geautomatiseerd en worden elektrisch aangedreven. Kloosterboer zegt de eerste containerterminal in de wereld te zijn die van dit type automatische kranen gebruik gaat maken.

Het is sowieso de eerste keer dat een containerterminal in de Benelux kiest voor rtg’s als stapelkranen. Tot nu toe viel de keuze standaard op kranen op rails, ofwel rail mounted cranes (rmc’s). Leverancier van de rtg’s is het Oostenrijkse Künz met het Freerider-ontwerp. Volgens Kloosterboer zijn kranen op rubberbanden flexibeler en sneller dan kranen op rails.

Bekijk een video van de rtg’s (tekst loopt door onder video).

Tientallen miljoenen

Het bedrijf maakt de precieze hoogte van de investering niet bekend, maar zegt wel dat het om tientallen miljoenen gaat. Het geautomatiseerde opslagcomplex moet de terminal in staat stellen de overslag op te voeren tot 250.000 teu per jaar.

Het aantal reeferaansluitingen, plugs, kan tot 1600 worden uitgebreid. Bovendien kan het aantal rtg-banen worden verdubbeld tot vier. Daarmee groeit de capaciteit van de terminal als geheel tot 400.000 teu per jaar.

Tekst loopt door onder afbeelding.

De containers kunnen vijf hoog gestapeld worden, tegen twee hoog nu. De temperatuur van de reefercontainers, variërend van diepvries tot gekoeld, wordt continu gemonitord.

Koel- en vrieshuizen

De Vlissingse terminal van in totaal zestig hectare beschikt over eigen koel- en vrieshuizen, zodat de containers ter plekke leeggemaakt kunnen worden en de lading kan worden opgeslagen. Vervolgens kan die per truck of barge verder worden vervoerd.

Voor de kade-overslag worden mobiele kranen gebruikt; het transport over de terminal gebeurt met terminaltrekkers. Het complex wordt verder voorzien van automatische gates, waar vrachtwagenchauffeurs met de CargoCard moeten in- en uitchecken. Volgens Kloosterboer levert de inzet van de rtg’s in plaats van rmc’s een besparing van de CO2-uitstoot op van 800.000 kilo per jaar.

Ex-ECT’ers

Het complex moet over een half jaar operationeel zijn. Dat is volgens directeur Gerben Paauwe krap, maar haalbaar omdat er al twee jaar aan het project wordt gewerkt. Daarbij is het Rotterdamse adviesbureau Solid Port Solutions betrokken, dat is opgericht door een groep voormalige ECT’ers.