De aan het Kanaaldok op de Linkeroever gevestigde terminal krijgt er vijf nieuwe tanks van 30.000 kuub bij. Daarmee komt de totale capaciteit op 950.000 kubieke meter. Er komt een speciaal pijpleidingsysteem voor (biologische) vliegtuigbrandstof.

De nieuwe tanks worden aangesloten op het zogenoemde CEPS-pijpleidingsysteem van de Navo (zie kaartje onder), dat de terminal verbindt met een reeks luchthavens in West- en Noordwest-Europa, waaronder Schiphol, Keulen en Frankfurt. De uitbreiding moet daarom voldoen aan strenge kwaliteitseisen op het gebied van gezondheid, veiligheid en milieu.

Het pijpleidingnetwerk van CEPS (tekst loopt door onder kaartje).

Meer capaciteit nodig

Volgens Vesta is de Antwerpse faciliteit een bulklocatie voor het samenstellen van vloeibare brandstoffen en kan die de grootste productentankers (tot 160.000 ton) ontvangen. Vesta stelt dat het Europese aanbod van vliegtuigbrandstof onder toenemende druk staat door groeiende vraag en logistieke beperkingen. Er is volgens het bedrijf meer opslagcapaciteit nodig om aan de vraag te voldoen.

Behalve in Antwerpen heeft Vesta terminals in Vlissingen en Tallinn (Estland) met een totale capaciteit van 1,6 miljoen kubieke meter. Het hoofdkantoor is gevestigd in Utrecht, maar het bedrijf is 50/50 in handen van Sinomart KTS Development Limited uit Hongkong en Mercuria Energy Asset Management BV uit Genève.