De ro/ro-overslag steeg met 3,7%, tot een volume van 16,5 miljoen ton. Dit is goed voor een tweede recordjaar op rij. De groei kwam hoofdzakelijk tot stand op Ierland (+6,3%) en Spanje (+153,1%), dankzij de verbinding van Cobelfret op Santander en de schaalvergroting van de Finnlines-dienst op Bilbao. Ook de deepsea ro/ro-trafieken deden het goed (+13,9%).

Ro/ro-ladingen met bestemming Verenigd Koninkrijk (-2,5%) en Scandinavië (-2,7%) kenden een dipje. Dit is voor het VK te wijten aan de verschillende verstreken Brexit-deadlines en voor Scandinavië aan de stopzetting van de dienst op Göteborg door SOL en de verschuiving van die transporten naar DFDS Seaways (-4,6%).

Overige lading

Na een jaar van status quo zit Zeebrugge als autohaven weer in de lift. De haven verwerkte afgelopen jaar 2.96 miljoen nieuwe wagens (+4,6%). Containeroverslag ging met 4,8% vooruit, naar 1,7 miljoen teu.

Ook de lng-terminal van Fluxys boerde erg goed, mede dankzij de start van de aanvoer van vloeibaar aardgas uit Noord-Siberië en de ingebruikname van de vijfde opslagtank. Het lng-volume steeg met 107,5%, zodat dit van alle vloeibare bulk samen met 60,8% opveerde.

Bulk

Vaste bulk steeg met 7,6% tot 1,3 miljoen ton. Vooral de volumes zand en grint (+8,5%), veevoeders (27,8%) en granen (+2,9%) namen toe. Stukgoed is de enige sector die daalde in 2019 (-13,5%), tot minder dan 900.000 ton.

Er werden meer hout en meer verse groenten en fruit behandeld, maar minder papierpulp en papier en karton. ‘Forest products’ worden de jongste jaren steeds minder als stukgoed verscheept, maar gecontaineriseerd en als containervrachten geregistreerd.

Personeel

Zeebrugge zag opnieuw een toename van het aantal shiften (3%) en het aantal havenarbeiders (+5,6%). Er waren eind 2019 in totaal 1.932 effectieve havenarbeiders aan het werk, 103 meer dan een jaar eerder.