De overslag in Kiel daalde naar zeven miljoen ton, zegt havendirecteur Dirk Claus. Een overgroot deel daarvan bestaat uit stukgoed in het ferryvervoer tussen Noord-Duitsland en andere landen aan de Oostzee, de Baltische Golf en de Noordzee, samen ongeveer zes miljoen ton.

De grootste partij daarin is de Deense ferryrederij DFDS. Vorig jaar vervoerde deze op de route Kiel-Klaipeda (Litouwen) 11% meer vracht op een totaal van 2,5 miljoen ton.

Uitbreiding spoorvervoer

Kiel werkt aan uitbreiding van het spoorvervoer van en naar het achterland. Vorig jaar ging het om 24.000 laadeenheden (containers, wissellaadbakken), dit jaar moeten dat er 32.000 worden.

Eind vorig jaar werd een extra dienst tussen Kiel en het Noord-Italiaanse Verona begonnen; deze week komt daar een verbinding bij van Kiel naar het Luxemburgse Bettembourg. In Bettembourg sluit deze dienst weer aan op een treindienst naar onder meer Lyon en Perpignan, met doorverbinding naar de regio Barcelona.

Beide diensten kunnen langere dan nu gangbare treinen afwikkelen, namelijk treinen met een lengte van 740 meter. Dat moet ook de nieuwe norm in Europa worden.