North Sea Port is de overkoepelende beheerder van de havens in Gent, Terneuzen en Vlissingen. Begin 2018 zijn deze gefuseerd, waarbij de gemeente Vlissingen 8,33% van de aandelen in handen heeft. De Jonge heeft soms het idee dat er vooral veel aandacht gaat naar de twee havens ten zuiden van de Westerschelde: Gent en Terneuzen.

‘Ze moeten best wel inspanningen doen om aandacht te hebben voor deze kant van de Westerschelde’, aldus De Jonge. Zo heeft North Sea Port drie kantoren, die zijn gevestigd in Gent, Terneuzen en Sas van Gent, dat in Zeeuws-Vlaanderen ligt. Ten noorden van de Westerschelde is er geen kantoor.

‘Ik doe die oproep eigenlijk constant aan die kant van de Westerschelde. Vergeet Vlissingen-Oost niet, in dat belangrijke Europese spel wat die haven momenteel aan het spelen is.’

Nederlanders vervangen door Vlamingen

Ook ziet hij dat er bij North Sea Port de afgelopen tijd diverse Nederlanders op belangrijke bestuursposities zijn vertrokken en vervangen zijn door Vlamingen. ‘Hun vertrek was om hele begrijpelijk redenen. Maar het is belangrijk dat er genoeg kennis blijft over de Nederlandse cultuur en structuur.’

Een ander verschil tussen Nederland en België is dat de politiek in Vlaanderen veel dichter op het havenbestuur zit dan in Nederland. ‘Je ziet dat er verschillen zijn qua bestuurscultuur. Daar maak ik me soms wel zorgen over. We moeten er alert op zijn dat ze dat in België anders gewend zijn. Daar moeten we best weleens bovenop zitten’, aldus De Jonge tegen de regionale omroep.

Bekijk hier en hier de interviews met De Jonge.