Bron foto: Aerophoto

Het gaat om twee diepzeekades aan weerszijden van het in 2015 in gebruik genomen havenbekken op Maasvlakte 2, waaraan de twee terminals tegenover elkaar gevestigd zijn. Beide hebben opties op terreinen langs het aangrenzende deel van de Amaliahaven, maar hebben nog geen besluit genomen om vervolgfasen uit te voeren. De technische specificaties van de nieuwe kades worden daar wel op afgestemd.

Het Havenbedrijf heeft tot de investering besloten in de verwachting dat de groei van de containeroverslag de komende jaren aanhoudt. ‘Om onze leidende positie als Europa’s grootste containerhaven verder te versterken, anticiperen we door nu alvast te investeren in het uitbouwen van de Prinses Amaliahaven. Dat is goed voor onze klanten, is kostenefficiënt en versterkt de concurrentiepositie van Rotterdam’, aldus de havenbeheerder.

Diepte 22 meter

De huidige APMT2-kade aan de oostzijde wordt met bijna 1600 meter doorgetrokken, die van RWG aan de westzijde met ruim achthonderd meter. De nieuwe kades krijgen een ongekende waterdiepte van 22 meter, meer dan genoeg voor de huidige generatie grootste schepen van 22.000 teu en meer.

De nieuwe RWG-kade zou al over twee jaar moeten worden opgeleverd, die van APMT2 in twee fasen van ongeveer achthonderd meter eind 2022 en 2024.

Honderden miljoenen

De havenbeheerder heeft de aanbestedingsprocedure al in gang gezet en wil medio dit jaar een aannemer contracteren. Bedragen worden nog niet genoemd, maar het is duidelijk dat het om honderden miljoenen gaat.

Het project omvat verder twee ‘openbare’ binnenvaartkades van zo’n 150 meter aan weerszijden van het uiteinde van de Amaliahaven. Ook wil het Havenbedrijf offertes voor de aanleg van de  ‘achterkraanbanen’ (waar de achterste poten van de containerkranen over rijden – red.), die aan moeten sluiten op de bestaande kraanrails.

Eerdere tender

Het Havenbedrijf heeft twee jaar geleden al een keer een tender uitgeschreven voor de bouw van 650 meter diepzeekade en 450 meter binnenvaartkade ten behoeve van de ongeveer vijftig hectare tweede fase van RWG.

Op dat project leek toen grote druk te staan, want volgens de toenmalige planning had die uitbreiding medio 2020 moeten worden opgeleverd. Waarom de havenbeheerder het project toen niet heeft doorgezet, is niet duidelijk.

Nieuwe kadekranen

Woordvoerder Niels Dekker van RWG zegt dat nog geen besluit is genomen over de ontwikkeling van de tweede fase. Wel heeft het bedrijf vorig jaar twee nieuwe kadekranen besteld bij het Chinese ZPMC en 25 automated guided vehicles bij Konecranes (voormalig Gottwald). Hij benadrukt dat het nieuwe materieel, dat de komende maanden wordt geleverd, bestemd is voor de bestaande ruim honderd hectare grote terminal.

Logische stap

Voor APMT2 lijkt uitbreiding een logische stap, nu A.P Moller-Maersk heeft besloten om zijn andere Maasvlakte-terminal, APMTR, te verkopen aan Hutchison Ports, moederbedrijf van ECT.

Maersk geeft weliswaar de garantie de oude terminal nog vijf jaar lang veelvuldig aan te blijven lopen, maar zal op termijn naar de eigen volledig geautomatiseerde terminal willen overstappen. De verkoop van APMTR moet nog wel worden goedgekeurd door de ACM, bonden en ondernemingsraad.