Steinweg heeft nog niet gereageerd op de nieuwe eis. Onderhandelingen tussen de vakbond en eigenaar liggen al enige tijd stil. Het is onduidelijk wanneer ze weer worden hervat.

De hoogte van de nieuwe eis is gebaseerd op drie maal de, veronderstelde, huur van zeven miljoen euro per jaar van de ruim vijftig hectare grote terminal in de Waalhaven, aldus de vakbond. Steinweg wil vooralsnog niet verder gaan dan 1,7 maal de wettelijke transitieregeling van dit jaar. Dat kan oplopen tot bijna 138.000 euro per werknemer.

Als Steinweg het verzoek van de bond honoreert, incasseren ontslagen werknemers een ontslagvergoeding van gemiddeld een ton of drie per persoon. Uniport heeft nog een kleine tweehonderd man in dienst. Iets meer dan de helft kan waarschijnlijk elders in de haven aan de slag of vervroegd met pensioen.

Huur

Het lijkt niet waarschijnlijk dat Steinweg zo ver wil gaan. In een persbericht zegt de bond dat de huur van de terminal na de opheffing van Uniport, per 31 maart, waarschijnlijk wordt voortgezet, waardoor die besparing er dan niet zou zijn.

FNV-bestuurder Joost van der Lecq brengt daar tegenin dat Steinweg in dat geval geld kan vrijmaken uit de inkomsten die het bedrijf daar dan genereert. Steinweg weigert in te gaan op vragen naar de toekomstige bestemming van de terminal.

De werknemers van Uniport hebben voor de jaarwisseling het werk voor enige tijd neergelegd waardoor de resterende lading, naar schatting zo’n negenhonderd containers,  niet meer afgeleverd kon worden. Volgens Uniport-directeur Peter Pesselse had de wilde staking tot gevolg dat vrachtwagens de terminal niet meer op konden en dat binnenschepen niet konden worden beladen. Hij zegt de actie, die niet door de bond werd gesteund, zeer te betreuren.

Eimskip

Inmiddels is duidelijk geworden dat de IJslandse rederij Eimskip, die zo’n 25 jaar lang klant was van Uniport, is overgestapt naar de nieuwe Matrans Rotterdam Terminal (MRT) van havenondernemer Hans Vervat. Eimskip is goed voor zeker drie afvaarten per week met diensten op onder meer IJsland, het Verenigd Koninkrijk en Noord-Duitsland.

FNV Havens gaat er van uit dat de vijftien tot twintig werknemers van Uniport die daarvoor nodig zijn, overgaan naar de nieuwe terminal van Vervat. Volgens FNV bestuurder Van der Lecq zijn daar nog geen afspraken over gemaakt omdat Steinweg daar niet over wilde praten. Er is ook nog geen overleg geweest met MRT of Vervat, maar hij gaat er vanuit dat dat wel goed komt.

Sjorbedrijven

Mogelijk kan de ‘Eimskip-groep’ van de Uniport-medewerkers over naar een van de twee sjorbedrijven ILS of Matrans, die ook tot de Vervat-groep behoren. Ze hebben samen zo’n duizend man in dienst en leveren volgens Van der Lecq ook personeel aan MRT. Het bedrijf en Vervat konden niet voor commentaar bereikt worden.