Uitgangspunt bij de volledige overdracht van de aandelen is dat APMTR voorlopig als zelfstandige organisatie zal blijven bestaan. APMT is statutair in Nederland gevestigd, maar is onderdeel van het Deense A.P. Møller-Maersk.

Het zusterbedrijf Maersk geeft voor de komende vijf jaar een volumegarantie af van jaarlijks 700.000 ‘moves’, overslagbewegingen van de kadekranen. Hutchison garandeert dat er de eerste vier jaar na ondertekening van het akkoord niemand gedwongen wordt ontslagen.

Ontslagvergoeding

Werknemers die vrijwillig vertrekken, toucheren een ontslagvergoeding die gebaseerd is op de oude kantonrechtersformule, die meestal zo’n drie keer zo hoog uitvalt als de huidige transitievergoeding. De directie van APMTR heeft dat pakket enkele weken geleden al toegezegd in reactie op zorgvuldig geregisseerde langzaamaanacties.

Volgens APMT kan het overslagbedrijf onder de vleugels van Hutchison Ports uitgroeien ‘tot een leidende, moderne en toekomstbestendige terminal’. Die laatste wil aan tafel met Havenbedrijf Rotterdam over verlenging van de huurovereenkomst, die medio 2025 afloopt.

De terminal van honderd hectare heeft ruim zeshonderd mensen in dienst en behandelt jaarlijks zo’n 2,5 miljoen teu, hoofdzakelijk voor zusterbedrijf Maersk en diens 2M-alliantiepartner MSC.

Goedkeuring van ACM

APMT en Hutchison zijn het op alle punten eens over de transactie, maar die moet nog wel worden goedgekeurd door mededingingsautoriteiten, waaronder de ACM. Verder moet de ondernemingsraad nog advies uitbrengen en zal er nog met de vakbonden worden overlegd. Partijen hebben bijna een jaar lang over de transactie onderhandeld. NT meldde enkele maanden geleden al dat de twee in gesprek waren.

Met de deal krijgt de Delta Terminal zijn oorspronkelijke vorm terug. APMTR is de vroegere Delta Multi User-terminal van ECT en was het hart van diens ruim 250 hectare grote Delta-schiereiland op de Maasvlakte. Het Rotterdams overslagbedrijf kwam twintig jaar geleden in handen kwam van Hutchison en zag zich in 2001 na een bittere machtsstrijd gedwongen om de faciliteit over te doen aan A.P. Møller-Maersk.

Vervanging

Volgens APM-woordvoerder Driessen zijn de twee concerns op initiatief van HbR begin dit jaar gaan onderhandelen. APMTR werkte toen al een jaar aan alternatieve scenario’s, waaronder sluiting en het overhevelen van het overslagvolume naar de nieuwe terminal op de Maasvlakte.

De overname door Hutchison komt in feite neer op het ‘extend automated’-scenario. Daarin moet vrijwel alles van de hele ruim dertig jaar oude terminal worden vervangen, inclusief de peperdure kademuur.