Dit meldt Havenbedrijf Rotterdam. Die zegt dat het bereik op de nieuwe plek veel beter is en dat de oude plek te ver weg was van de route die de grootste inkomende schepen nemen. De nieuwe locatie ligt middenin de vaargeul en zowel schepen voor de Maasvlakte als voor de Europoort en de stadshavens komen er langs.

Controles zwaveluitstoot

Daarmee wil ILT de controle op de naleving van de zwavelrichtlijn intensiveren. Die wordt over precies drie weken van kracht en verbiedt schepen wereldwijd om brandstof met meer dan 0,5% zwavel te verstoken. Schepen met een rookgasreiniger (scrubber) zijn daarvan, als bekend, uitgezonderd.

Tekst loopt door onder foto.

De inspectiedienst maakt ook gebruik van een vliegtuigje van de Belgische kustwacht om de zwaveluitstoot te controleren. Dat vliegt al een paar jaar. Eerder dit jaar werd bekend dat Nederland samen met onder meer Frankrijk en Denemarken onderzoekt of de uitstoot van zwaveloxiden door schepen met drones gecontroleerd kan worden. Of dat onderzoek al is afgerond, is onduidelijk.

95% voldoet aan regels

Volgens de havenbeheerder heeft de ILT geconstateerd dat ongeveer 95% van de schepen in Rotterdam voldoet aan de zwavelrichtlijn. Vanaf het komende jaar gaat de dienst ook de bunkertanks van schepen controleren, omdat alleen een monster van de gebruikte brandstof als wettelijk bewijs bij een veroordeling kan dienen.