Een eerste strook van zestig meter van het hekwerk is in de loop van oktober geplaatst door het bedrijf Betafence. Tijdens de voorstelling ervan, deze week, probeerde burgemeester Bart Tommelein door verschillende gereedschappen te gebruiken (tevergeefs) voorbij het slimme hekwerk te raken. Het komende jaar vinden meer en uitgebreidere tests plaats.

Het detectiesysteem is ingebouwd in een moeilijk te saboteren kabelgeleider. Langdurige inactiviteit van het bewakingssysteem door doorknipping moeten hiermee tot het verleden behoren. Wanneer de sensoren in de omheining geactiveerd worden, alarmeert het interne systeem van het hekwerk de meldkamer, met een nauwkeurige melding waar precies de sabotage uitgevoerd wordt. Voor de activering is aanraking van het hekwerk voldoende.

Tekst loopt door onder foto.

Tijdens de proefperiode zal het systeem worden aangeleerd een verschil te maken tussen menselijke handelingen en trillingen die afkomstig zijn van dieren, vooral van vogels, weersomstandigheden of voorbijrijdende trams en trucks.

2,7 miljoen euro

In Passant brengen kennisinstellingen uit Nederland en Vlaanderen bedrijven bij elkaar die samen een technologische totaalaanpak voorzien voor de beveiliging van havens. Het voorziet hiervoor in drie technologieën die als een geheel worden geïntegreerd en indringers vroegtijdig aan de meldkamer van de havens signaleren. Naast hekwerken met sensoren gaat het om slimme dekzeilen voor vrachtwagens, en camera’s met dataherkenning die afwijkende trajecten van personen en objecten detecteren. P

assant wordt gefinancierd door de Nederlandse Rijksoverheid, de provincie Noord-Brabant, de provincie West-Vlaanderen en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling Vlaanderen-Nederland, samen goed voor 2,7 miljoen euro.

De haven van Oostende is net als die van Moerdijk één van de initiële partners in Passant. Ze stelde een terrein ter beschikking om het hekwerk te testen. Uiteindelijk zal de technologie worden aangeboden aan alle internationale havens.

Antwerpen en Rotterdam

Onder meer Antwerpen, North Sea Port, Zeebrugge en Rotterdam zijn leden van het strategisch adviescomité van Passant en geven in die functie mee sturing en feedback over de ontwikkeling van de systemen.

De verhoogde beveiliging tegen indringing en indirect tegen mensen- en goederensmokkel en diefstal moet ervoor zorgen dat de verzekeringspremies voor transporteurs en haventerreinen dalen. Transportbedrijven die gebruik maken van slimme dekzeilen kunnen een snellere doorgang krijgen bij de douane.