Dat was de boodschap van analist Neil Davidson van het Britse adviesbureau Drewry tijdens een webinar, waarvan Lloyd’s List verslag doet. Hij wees erop dat de grote drie Chinese terminal operators, Cosco, China Merchants en Hutchison, nog geen belangrijke stappen hebben gezet in wat vaak als doelmarkten wordt genoemd, met name Afrika en Zuid-Amerika.

De enige regio waar Chinese bedrijven volgens Davidson echt sterk zijn, is de Aziatische thuismarkt met een aandeel van ongeveer een kwart. ‘Maar hun aanwezigheid in de rest van de wereld is veel beperkter’, zei hij.

Sterkste positie in Europa

Buiten hun thuisland hebben Chinese bedrijven de sterkste positie in Europa en Midden-Amerika. Maar, aldus de Drewry-man, daar gaat het vooral om lange termijn-belangen van het Hongkongse Hutchison.

Hij meent verder dat de handelsoorlog met de VS een rem zet op de ambities van Peking om via het One Belt One Road Initiative meer grip te krijgen op draaischijven buiten China. ‘De honger naar uitbreiding is er nog steeds, maar het zal selectief zijn en misschien niet op de schaal van de afgelopen vijf jaar was’, zei Davidson.

De invloed van China op vooral de Europese logistiek is onderwerp van discussie tijdens het Havendebat Rotterdam op 11 december 2019. Kijk voor meer informatie op events.nieuwsbladtransport.nl/havendebat-rotterdam-2019/