Daarmee heeft de Rotterdamse haven nieuwe, hypermoderne werkplaats waarin locomotieven kunnen worden onderhouden, gerepareerd en gekeurd. Uniek voor Nederland zijn volgens Havenbedrijf Rotterdam (HbR) de testsporen met bovenleiding waarop alle in Europa gebruikte netspanningen kunnen worden gezet.

De faciliteit is in de eerste plaats gericht op de ondersteuning van de MRCE-vloot, maar ook andere spelers kunnen er terecht. MRCE is onderdeel van het Japanse Mitsui-conglomeraat en naar eigen zeggen de grootste verhuurder van moderne lange-afstandslocomotieven in Europa. De verhuurvloot telt zo’n driehonderd locs van onder meer Siemens en Bombardier. Paradepaardje is de Siemens Vectron, die op bijna alle spoornetten van Europa inzetbaar is.

Bespaart tijd en geld

LWR ziet de Maasvlakte als ideale plek voor onderhoud voor locomotieven omdat ze niet speciaal een rit naar een werkplaats hoeven te maken, wat tijd en geld bespaart. Bovendien arriveren en vertrekken er wekelijks zo’n 250 intermodale treinen. Volgens HbR wordt de Maasvlakte met de ‘locomotievengarage’ voor spooroperators een aantrekkelijkere bestemming.

De werkplaats telt acht opstel- en zes werksporen en is met twee parallelle sporen verbonden met de Havenspoorlijn, het eerste deel van de Betuweroute. Binnenkomende locomotieven worden met een verschuifbare brug op het juiste spoor gezet. Voor ze de werkplaats ingaan, gaan ze de wasstraat door.

Tijdens het Havendebat Rotterdam op woensdag 11 december 2019 staan actuele ontwikkelingen in de Rotterdamse haven centraal. Ook is er veel ruimte voor debat. Kijk voor meer informatie op: events.nieuwsbladtransport.nl/havendebat-rotterdam-2019/