Het wordt geen compleet nieuwe terminal, maar een uitbreiding van een reeds bestaande terminal. Daardoor wordt het een trimodale variant, dus voor wegtransport, binnenvaart en spoor, waarmee GVT-directeur Wil Versteijnen hoopt vijftig- tot zestigduizend vrachtwagens van de weg te halen.

Financiering

Onlangs werd bekend dat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) bereid is om te investeren in het project. Ook de gemeente Tilburg en de provincie Noord-Brabant leggen geld bij, evenals GVT zelf. Daarmee is de financiering rond.

Tekst loopt door onder afbeelding.

Hoeveel geld elk van de verschillende partijen investeren, is nog niet duidelijk. Hierover gaan ze in het eerste kwartaal van 2020 met elkaar in gesprek. Ook het totaalbedrag staat nog niet vast.

In 2022 open

Als alles volgens planning verloopt, gaat de terminal aan het einde van 2022 open. Het wordt dan aangesloten op de route naar China: GVT heeft momenteel al een rechtstreekse spoorverbinding vanuit Tilburg naar Chengdu, in het midden van het immense Aziatische land.

Ook krijgt het een rechtstreekse aansluiting met Polen. Van deze ook reeds bestaande spoordienst, wil GVT de frequentie volgend jaar overigens al opschroeven naar zes keer per week.

3 hectare

De nieuwe terminal-uitbreiding wordt drie hectare groot en komt te liggen aan het uiteinde van de haven op bedrijventerrein Loven. Om dit alles mogelijk te maken, moet de kom aldaar worden gedempt.