Volgens het zevental móet België in de toekomst wel hernieuwbare energie importeren, omdat er er niet voldoende wind- of zonne-energie beschikbaar is om aan de toekomstige vraag te voldoen. Het land heeft zich ten doel gesteld om in 2050 nog maar 20% van de hoeveelheid CO2 van 2005 uit te stoten.

De vier bedrijven zijn maritiem aannemer Deme, gasrederij Exmar, stroomproducent Engie en gasdistributeur Fluxys. Antwerpen en Zeebrugge denken dat ze een belangrijke rol kunnen gaan spelen in de totstandkoming van een Belgische waterstofeconomie. Zeebrugge ziet zelfs een rol voor zichzelf weggelegd als ‘multifunctionele energiehub’, omdat de haven met de lng-terminal van Fluxys al een sterke positie heeft in opslag en transport van vloeibaar gas.

Routekaart

De eerste fase van de samenwerking is een analyse van de import- en transportketen van waterstof. De opzet is om de financiële, technische en regelgevende aspecten in kaart te brengen van de logistieke keten: productie, laden en lossen en transport over zee en via pijpleidingen.

De uitkomst daarvan moet een routekaart opleveren, die aangeeft wat de beste manier is om waterstof te vervoeren voor verschillende toepassingen in de energie- en chemiesector. Dat zal naar verwachting een jaar in beslag nemen en de resultaten moeten een brug vormen naar het opzetten van concrete projecten.