Het akkoord werd donderdag gepresenteerd door Groenlinks-wethouder Arno Bonte (duurzaamheid, energietransitie), die ‘een heel dringend beroep’ op het Rijk deed om mee te betalen. Volgens hem is dat onvermijdelijk omdat Rotterdam door de aanwezigheid van de haven nu nog de meest vervuilde stad van Nederland is, maar moet veranderen in ‘koploper duurzaamheid’.

Het akkoord is een bundeling van 49 plannen, rijp en groen, waarover ruim honderd bedrijven en organisaties en zo’n duizend bewoners het eens zijn geworden. De financiering van al die plannen is in de meeste gevallen nog onduidelijk. Wel zou de de gemeente Rotterdam 150 miljoen euro op tafel willen leggen.

Haven speelt sleutelrol

Duidelijk is wel dat de haven(industrie) een sleutelrol speelt in het terugdringen van de CO2-uitstoot. De aangekondigde sluiting van de twee kolencentrales op de Maasvlakte levert een forse reductie op: ongeveer acht miljoen ton, ruim een kwart van de huidige totale uitstoot door stad en haven.

Andere projecten zijn echter veel minder zeker. Zo levert het Rotterdamse Porthos-project voor de afvang en opslag van CO2 in de Noordzeebodem een reductie van bijna twee miljoen ton per jaar op, maar het project is nog niet rond. Dat geldt ook voor de plannen om een groene waterstofsector te ontwikkelen. Dat levert op papier 1,5 miljoen ton reductie op, maar de plannen staan nog in de kinderschoenen.

Toch heeft Bonte er vertrouwen in dat het, na het RCI-debacle, deze keer wel gaat lukken, ‘omdat het draagvlak nu veel breder is’. Bovendien heeft Rotterdam het tij mee, dankzij het klimaatakkoord van Parijs’.