DP World Antwerp wil tegen 2025 een extra capaciteit van 900.000 containers, zodat de Antwerpse terminal er jaarlijks 3,4 miljoen kan behandelen, in plaats van de huidige 2,5 miljoen. Wegens gebrek aan ruimte om uit te breiden, zal de terminaluitbater de komende jaren een stuk van zijn terrein herinrichten en inbreiden.

Dit gebeurt door straddle carrier stacks om te vormen naar modules met automatische stapelkranen (ASC’s), waardoor containers hoger en dichter gestapeld kunnen worden. Daarnaast wordt geïnvesteerd in hybride straddle carriers, railkranen en bijkomende walkranen.

De nieuwbouwoperatie moet ook zorgen voor betere faciliteiten voor de ruim vijfhonderd havenarbeiders. Verder zullen het operationeel management, zoals scheeps- en yardplanning, en enkele administratieve diensten er hun intrek nemen. Het bestaande gebouw wordt gesloopt en maakt plaats voor een duizendtal nieuwe grondslots voor containers.

Baken

Her nieuwe gebouw beslaat een oppervlakte van 4.200 vierkante meter en bestaat uit vier bouwlagen en een kelderverdieping. Het wordt over een rijweg heen gebouwd, bovenop doorgaand terminalverkeer. Bovendien moest rekening worden gehouden met hoogspanningslijnen, spoorbundels, wegen, tunnels, water- en gasleidingen.

Met zijn koperkleurige glazen gevel, geïntegreerde duurzame verlichting en de vorm, geïnspireerd op die van gestapelde containers, moet het gebouw een goed herkenbaar visueel baken in het havengebied worden.

De koperkleur wordt mee veroorzaakt door de aluminium zonwering tussen de glasbladen. Een innovatie op het vlak van veiligheid is de aanleg van een brug waarlangs havenarbeiders rechtstreeks naar de straddle carrier parking kunnen gaan en daar op hoogte in hun machine kunnen stappen.