Dat heeft het Zentralverband der deutschen Seehafenbetriebe (ZDS) in Hamburg bekendgemaakt. Deze organisatie behartigt de belangen van grote Duitse zeehavens als Hamburg, Bremen, Rostock, Wilhelmshaven en een reeks kleinere havens aan de Oostzee.

De totale overslag steeg fractioneel tot 148 miljoen ton. Voor heel 2019 rekent het ZDS op een overslag van 300 miljoen ton, wat ongeveer zou overeenkomen met de overslag van vorig jaar.

Volgens ZDS-voorzitter Franks Dreeke mikken de Duitse zeehavens vooral op de afhandeling van de Duitse export, in het bijzonder ook van verladers in Noordrijn-Westfalen, Baden-Württemberg en Beieren. Daarin wordt geïnvesteerd, onder meer met steun van de staat, die 140 miljoen euro beschikbaar stelt voor klimaatmaatregelen, zoals walstroom.

Zorgen over wereldhandel

In de 22 havens kunnen schepen nu ook worden bevoorraad met vloeibaar aardgas (lng). Binnenkort moet er een besluit komen over een centrale Duitse invoerterminal voor lng. Nog steeds varen maar weinig zeeschepen op dit gas, maar hun aantal neemt toe, en daarmee ook de behoefte aan mogelijkheden om deze brandstof te bunkeren.

Het ZDS voorziet voor de komende jaren verdere groei in onder andere digitalisering van het gegevensverkeer in de havens. Van een economische crisis is volgens Dreeke geen sprake, al zijn er zorgen over handelsconflicten tussen de Verenigde Staten en China en over de Brexit.