De nieuwe containerkranen hebben een hijshoogte van 52 meter en een gieklengte van zeventig meter. Daarmee behoren ze tot de grootste ter wereld en zijn ze in staat om de grootste mega-containerschepen te behandelen.

Verder hebben ze het hoogste hefvermogen van alle huidige containerkranen in België. Het zijn dual hoist-kranen die per hijsbeweging gelijktijdig twee veertigvoets of vier twintigvoets containers kunnen behandelen, met een totaalgewicht van honderd ton.

Te groot voor Suezkanaal

De kranen zijn ontworpen op maat van PSA Antwerpen en gebouwd in China. In het kader van kwaliteitscontrole hebben technische medewerkers van de Antwerpse terminal gedurende de hele bouwtijd van een jaar de constructie en assemblage van de kranen op de werf in Shanghai gevolgd. Daar werden de kranen eveneens getest, technisch, maar ook operationeel door een kraanman die speciaal hiervoor naar Shanghai reisde.

Tekst loopt door onder foto.

De kranen werden in hun geheel van China naar Antwerpen overgebracht, om de inbedrijfname op de containerterminal zelf tot een minimum te beperken. Omdat het schip met dergelijke hoge lading niet door het Suezkanaal kon varen, nam het de route rond de Kaap de Goede Hoop en duurde de reis bijna tien weken. Ze worden de komende dagen gelost en zo snel als mogelijk in gereedheid gebracht voor operaties.

Upgrade programma

De nieuwe kranen maken deel uit van een ruimer upgrade programma van de Noordzee Terminal. Hierin is onlangs de kaaimuur van de containerterminal verdiept tot zeventien meter en verlengd tot 1.225 meter. De levering van de twee nieuwe kranen brengt de totale kranenvloot op de Noordzee Terminal op veertien, waarvan tien dual hoist.

PSA beschikt in Antwerpen over drie containerterminals. Samen behandelen ze meer dan 80% van het totale Antwerpse containervolume.